• Română
  • English
28 martie – 2 aprilie 2017 / Cinema Muzeul Țăranului & Cinema Elvire Popesco / ediția a 7-a

Rotterdam Film Festival - Painting With History

    Sunteți aici

    • You are here:
    • Acasă > Acasă > Filme > Programe tematice > Rotterdam Film Festival - Painting With History

Rotterdam Film Festival - Painting With History

Cu susținerea: 

 
Prezentare curatorială de Ioana Florescu și Adina Marin
Continuând colaborarea de succes cu inovatorul Festival Internațional de Film de la Rotterdam (IFFR), BIEFF oferă cinefililor din România ocazia rară de a vedea câteva dintre cele mai interesante filme nominalizate în competiția Tiger Awards for Short Films 2016. Concentrându-se asupra rolului cinema-ului în re-prezentarea istoriei, programul tematic Painting With History - curatoriat de Peter van Hoof, Directorul Comitetului de Selecție Scurtmetraje la IFFR - relativizează noțiuni precum realitatea și ficțiunea, falsitatea și adevărul, analizând căile prin care subiectivitatea și obiectivitatea se întrepătrund în procesul de construire a memoriei și identității, atât personale cât și colective. Narațiunile istoriei sunt până la urmă constructe aflate permanent sub semnul relativității, depinzând de perspectiva din care sunt privite.

Un plin de energie și culoare (auto)portret al artistului, ce călătorește liber între trecut și viitor, între ficțiune și realitate, între știință și vis, Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3 de Korakrit Arunanondchai urmărește artistul aflat în căutarea propriei identități, în spațiul de întâlnire între Orient și Occident. Budismul și animismul specifice Thailandei și cantități bine dozate de tehnologie și cultură pop fuzionează într-un compozit la limita dintre clipul video hip-hop și reclama religioasă, într-un film care analizează rolul spiritualității în era globalizării și digitalizării - o epocă în care raiul a devenit o versiune simplificată a lumii înregistrate în HD, iar dronele au luat locul spiritelor.

Trecând de la documentarea procesului de construire - într-un studio olandez - a unei statui care înfățișează un bărbat alb de vârstă mijlocie, la interviuri realizate în locație cu membri ai populației Asmat din Papua Noua Guinee, The Double, semnat de artiștii vizuali Roy Villevoye și Jan Dietvorst, analizează procesul de fabricație - a individului și a reprezentării sale - dintr-o dublă perspectivă. În timp ce asistăm la construirea fizică a statuii, realizată cu o minuțiozitate de-a dreptul neliniștitoare, voci din off oferă narațiuni divergente privind identitatea și personalitatea modelului. Prin diversele lor grade de fabricație, aceste perspective adesea contradictorii, în loc să dezvăluie, accentuează misterul în care e învăluită adevărata identitate a bărbatului. The Double pune astfel sub semnul întrebării însăși existența posibilității de a accesa cu adevărat esența reală a unei ființe umane, adresând inteligent problematica relației dintre culturi, dintre noi și ei, temă ce ține de interesul îndelungat al celor doi autori pentru post-colonialism.

Focalizând pe conceptul de reprezentare națională, artistul Vincent Meessen a reprezentat Belgia la cea de-a 56-a Bienală de la Veneția, în dialog cu alți zece artiști din mai multe țări - majoritatea africane - reuniți de interesul comun pentru cercetarea istoriei colonialismului. Parte centrală a expoziției "Personne et les autres, Vincent Meessen & guests", One.Two.Three „este un demers de restituție a rolului quasi-necunoscut jucat de intelectualitatea congoleză în cadrul mișcării Internaționala Situaționistă. Punctul de plecare este descoperirea de către situaționistul congolez Joseph M’Belolo Ya M’Piku a unui cântec de protest pe care îl scrisese în mai 1968. Împreună cu M’Belolo și cu câțiva tineri muzicieni din Kinshasa, Vincent Meessen realizează o re-interpretare a cântecului. [...] Labirintul multicolor al clubului Un Deux Trois, cândva sediul [...] modernității artistice congoleze, oferă decorul perfect pentru acest excurs muzical. Transformat în spațiu experimental de către muzicieni, clubul devine cutie de rezonanță pentru impasurile istoriei și promisiunile abandonate ale unei teorii revoluționare. În timp ce M’Belolo Ya M’Piku redescoperă cântecul pierdut, în Kinshasa izbucnesc proteste populare chiar dincolo de zidurile clubului de rumba. În pofida violențelor și militarizării vieții cotidiene, s-a creat acest spațiu destinat ludicului, polifoniei și dansului. Ceea ce contează în One.Two.Three este poate mai puțin recuperarea cântecului, cât reactivarea conceptului de emancipare - concept condamnat, prin natura sa imprecisă, la a se repeta în cele mai nepotrivite momente”. (Jubilee-art.org)

Regie: 
KORAKRIT ARUNANONDCHAI
Un plin de energie și culoare (auto)portret al artistului, ce călătorește liber între trecut și viitor, între ficțiune și realitate, între știință și vis, Painting With History in a Room Filled With People With Funny Names 3 urmărește artistul aflat în căutarea propriei identități, în spațiul de întâlnire între Orient și Occident. Budismul și animismul specifice Thailandei și cantități bine dozate de tehnologie și cultură pop fuzionează într-un compozit la limita dintre clipul video hip-hop și reclama religioasă, într-un film care analizează rolul spiritualității în era globalizării și digitalizării - o epocă în care raiul a devenit o versiune simplificată a lumii înregistrate în HD, iar dronele au luat locul spiritelor. (Ioana Florescu, BIEFF 2017)
Regie: 
ROY VILLEVOYE & JAN DIETVORST
Urmărind procesul de creare - într-un studio olandez - a unei statui care înfățișează un bărbat alb de vârstă mijlocie și trecând apoi, oarecum neașteptat, la interviuri realizate în locație cu membri ai populației Asmat din Papua Noua Guinee, The Double analizează procesul de fabricație - a individului și a reprezentării sale - dintr-o dublă perspectivă. În timp ce asistăm la construirea fizică a statuii, realizată cu o minuțiozitate de-a dreptul neliniștitoare, voci din off oferă narațiuni divergente privind identitatea și personalitatea modelului. Prin diversele lor grade de fabricație, aceste perspective adesea contradictorii, în loc să dezvăluie, accentuează misterul în care e învăluită adevărata identitate a bărbatului. The Double pune astfel sub semnul întrebării însăși existența posibilității de a accesa cu adevărat esența reală a unei ființe umane, adresând inteligent problematica relației dintre culturi, dintre noi și ei, temă ce ține de interesul îndelungat al celor doi autori pentru post-colonialism. (Ioana Florescu, BIEFF 2017)
Regie: 
VINCENT MEESSEN
Focalizând pe conceptul de reprezentare națională, One.Two.Three „este un demers de restituție a rolului quasi-necunoscut jucat de intelectualitatea congoleză în cadrul mișcării Internaționala Situaționistă. Folosit ca spațiu experimental pentru re-interpretarea unui cântec de protest scris de situaționistul congolez M'Belolo Ya M'Piku în mai 1968, legendarul club de rumba Un.Deux.Trois din Kinshasa devine cutie de rezonanță pentru impasurile istoriei. [...] În timp ce cântecul pierdut este redescoperit, în Kinshasa izbucnesc proteste populare chiar dincolo de zidurile clubului de rumba. [...] Ceea ce contează aici este poate mai puțin recuperarea cântecului, cât reactivarea conceptului de emancipare - concept condamnat, prin natura sa imprecisă, la a se repeta în cele mai nepotrivite momente”. (Jubilee-art.org)