Al Basateen

Antoine Chapon
Franța
25'

În 2015, în Damasc, cartierul Basateen al-Razi și livezile sale au fost rase din temelii ca pedeapsă pentru revolta populației împotriva regimului. După ce au pierdut totul, doi foști locuitori își amintesc de cartierul lor.

Cum poți întreprinde un exercițiu de psihogeografie tocmai în absența însăși a spațiului? În AL BASATEEN doi indivizi rememorează existența unui loc ras de pe fața pământului – cartierul eponim din Damasc, distrus în 2011 ca pedeapsă pentru proteste și răzvrătirile împotriva regimului lui Bashar al-Assad. Antoine Chapon alternează amintirea caldă și naturală a unei zone faimoase pentru livezile sale cu mărturii pixelate din timpul distrugerii, apoi cu imaginile clinice și randate pe calculator ale „marelui” proiect de clădiri gândit nu numai să înlocuiască vechiul cartier, ci să estompeze urma a tot ceea ce a fost înainte. În termenii acestui cityscape al viitorului, a construi nu înseamnă a reclădi, ci a sanitiza și norma – dacă la începutul său zgârie-norul era promisiunea unei noi lumi, în arhitectura prezentului fațetele sale lucioase devin niște săli de oglinzi la scară largă care ascund masacre, exploatări și regimuri abuzive. Totuși, întreabă Chapon, nu poate tehnologia să reclădească și altfel de lumi? Cum ar fi dacă graffitiurile politice și alte elemente ale lumii reale pe care modelele arhitecturale le ocolesc în mod voit s-ar reflecta în aceste machete? (Dora Leu)

Miercuri, 24 Septembrie, 19:00

Cinemateca Eforie
Cumpără bilet

Antoine Chapon

Antoine Chapon este regizor și artist multidisciplinar. Opera sa creează forme hibride folosind filmul, animația CGI și arhivele. Primul său scurtmetraj, „My Own Landscapes”, a avut premiera la Visions du Reel, unde a câștigat premiul pentru cel mai bun scurtmetraj. A fost apoi selectat în peste 40 de festivaluri, printre care Sundance, Telluride, Palm Springs, Sarajevo și Premiers Plans. Lucrările sale au fost expuse la ZKM Karlsruhe, Centre Pompidou, cea de-a 17-a Bienală de Arhitectură de la Veneția și Muzeul de Artă din Singapore. Este alumnus al Berlinale Talents și scrie în prezent primul său documentar de lungmetraj.

  • Fișa tehnică
  • REGIA, SCENARIU: Antoine Chapon
  • PRODUCȚIA: Petit Chaos
  • PRODUCĂTOR: Thomas Hakim, Julien Graff
  • IMAGINE: Juliette Barrat
  • SOUND DESIGN: Simon Apostolo, Ryo Baldet
  • MONTAJ: Laura Rius Aran, Antoine Chapon
  • ANIMAȚIE: Antoine Chapon
  • MUZICĂ: Hareth Mhedi

Memory Palaces

Toate filmele →

Al Basateen

Antoine Chapon | Durata 25'

În 2015, în Damasc, cartierul Basateen al-Razi și livezile sale au fost rase din temelii ca pedeapsă pentru revolta populației împotriva regimului. După ce au pierdut totul, doi foști locuitori își amintesc de cartierul lor.

Who Was Here?

Evi Stamou | Durata 26'

Pentru a completa lacunele și neconcordanțele din biografia tatălui său, regizoarea Evi Stamou începe o corespondență cu un program de inteligență artificială. Din acest schimb conspirativ și adesea impertinent ies la iveală povești posibile și probabile, care conturează portretul unui tânăr visător, într-o perioadă în care junta militară greacă câștiga putere.

Slet 1988

Maria Popivoda | Durata 22'

Dansatoarea Sonja Vukićević, în vârstă de 74 de ani, se mișcă prin spații socialist moderniste, corpul său evocând ultima reprezentație de masă din Iugoslavia. Împletit cu jurnalul unei adolescente din anul 1988, filmul urmărește trecerea de la colectivismul socialist la un naționalism în ascensiune.

Koki, Ciao

Quenton Miller | Durata 11'

Co-scris și narat de către Koki, papagalul vorbitor în vârstă de 67 de ani al fostului lider iugoslav Tito, KOKI, CIAO prezintă înregistrări realizate cu pasărea pe parcursul a patru ani și imagini inedite din arhivele statului, printre care relatări despre vizitele de stat ale lui Nikita Hrușciov, Sukarno, Gandhi și ale soților Ceaușescu, precum și ale unor celebrități ca Sophia Loren și Carlo Ponti.

J-N-N

Ginan Seidl | Durata 19'

J-N-N se bazează pe conversațiile de familie ale artistei din timpul unei călătorii în Irak, precum și pe cercetări intensive despre Djinni, entitățile efemere care sunt profund împletite în cultura țării. Într-o călătorie vizuală și fragmentară prin deșertul Irakului, de la Ur via Babilon până la saloane izolate din Bagdad, filmul pune sub semnul întrebării o cultură și o societate sfâșiate de războaie curente, războaie civile, represiune și terorism.

Meniu