Focus — Machinima: Gamepad Filmmaking

Machinima – de la „machine” și „cinema” – se referă la crearea de filme cu ajutorul jocurilor video sau al motoarelor de jocuri. Întrucât a apărut la sfârșitul anilor 1990, termenul poate părea desuet pentru comunitatea de gaming, dar machinima în sine continuă să evolueze. El a devenit ceva mainstream ca parte a culturii internetului, datorită unor formule de tipul Let's play, a transmisiunilor live, a speedrun-urilor și a seriilor animate. Mai mult, machinima începe să se bucure de recunoaștere în marile festivaluri de film și în galeriile de artă contemporană, unde concurează cu formele tradiționale ale artelor ecranului. Esența machinima constă în utilizarea diferită, deturnată, a jocurilor video pentru a crea imagini mai degrabă decât a le juca ca atare. Acest lucru îl aseamănă cu practica situaționistă a détournement-ului, cu glitch art-ul și cu alte forme de artă media cu scopuri de critică. Machinima oferă și un instrument valoros de cercetare în ceea ce privește comportamentul online, imaginile hiperrealiste și practicile de creare de lumi (worldbuilding). Acest mediu artistic de mare potențial poate fi văzut ca un corespondent digital pentru lumea cinemaului, un corespondent în care au loc procese alternative de înțelegere a realității și de autoreflecție. Focus curatoriat de Vladimir Nadein și Dmitry Frolov.

How to Disappear

r. Total Refusal | Durata 21’

Un film anti-război în adevăratul sens al cuvântului, How to Disappear caută posibilități pentru pace în cel mai improbabil loc, un joc online de război. Filmul este un omagiu adus nesupunerii și dezertării — atât în războiul digital, cât și în cel fizic, real.

Why Don’t the Cops Fight Each Other

r. Grayson Earle | Durata 9’

Acest desktop documentary investighează relațiile care se stabilesc între ofițerii de poliție din GTA V. Analizând atent și exhaustiv codul sursă al jocului, filmul demonstrează măsura în care imaginarul cultural al poliției din lumea reală e proiectat în spațiul jocului.

The Grannies

r. Marie Foulston | Durata 27’

Un grup de jucători se aventurează dincolo de marginile delimitate ale jocului și descoperă un spațiu captivant, diafan, în care ni se-arată umanitatea și materialitatea creațiilor digitale. Această privire în spatele cortinei lumii virtuale oferă ocazia unei experiențe unice, care transcende jocul în sine.

Dance, Voldo, Dance

r. Chris Brandt | Durata 4’

Voldo este un personaj din Soulcalibur, un joc video de lupte. Mișcările coregrafice ale celor doi ciudați Voldo care apar în acest material filmat sunt în întregime imagini capturate în timpul jocului. Acest exemplu de la începuturile machinima a fost realizat după o săptămână de antrenament și repetiții.

It’s in the Game ’17

r. Sondra Perry | Durata 16’

Sondra Perry investighează modul în care industria de gaming capitalizează simulările digitale ale corpurilor și obiectelor. Aceasta își centrează atenția pe fratele ei Sandy, ale cărui statistici fizice și corporale au fost licențiate — fără acordul său — dezvoltatorului de jocuri EA Sports. Filmul ridică problema proprietății și agentivității în raport cu corpurile digitale.

Parallel I

r. Harun Farocki | Durata 16'

Ciclul de patru lucrări Parallel se preocupă de caracteristicile imagistice ale animației pe calculator. Seria se concentrează asupra modului în care sunt construite lumile animate pe calculator, precum și asupra peisajului lor vizual și regulilor lor intrinseci. Parallel I propune o istorie a stilurilor în grafica computerizată și meditează asupra orientării sale actuale către fotorealism.

This Water Gives Back No Images

r. Aleksandar Radan | Durata 6'

Un peisaj tropical se dovedește a fi lumea distorsionată a unui avatar uman. În filmul lui Aleksandar Radan nimic nu e ce pare a fi și, totuși, în mod straniu, totul e real.

Cosecha mecánica

r. Felix Klee | Durata 3'

NPC-uri de etnie latino lucrează în bucle fără sfârșit în timp ce, în paralel, se aude lauda propagandistică a mânei de lucru mexicane ieftine. Undeva pe un câmp, un muncitor cântă: Lo que quiero es una máquina lechuguera („Tot ce îmi doresc este o mașină de recoltat salată”). Cosecha mecánica („coasa mecanică”) juxtapune filmul american de propagandă din anii '50 Why braceros? cu înregistrări audio contemporane de teren și cu personajele de fundal ale unui joc video pentru a explora vizual modul în care munca este remodelată, iar valoarea sa redefinită pentru a răspunde nevoilor noastre consumeriste.

Happy New Year, Jim

r. Andrea Gatopoulos | Durata 9'

Este Anul Nou. Jim și Morten se joacă toată noaptea jocuri video, la fel ca în oricare altă zi. Dar voicechat-ul lor obișnuit nu este la fel ca de obicei. Morten nu se simte confortabil în această seară.

Descent into Hell

r. Jacky Connoly | Durata 37'

O femeie se află singură în apartamentul său dintr-o lume goală, abandonată. Povestea se transformă apoi într-una a unei femei dintr-o altă linie temporală, aflată într-o călătorie prin California. Călătorește cu trenuri de marfă, explorează colțuri ascunse ale orașului și, de-a lungul drumului, descoperă întâmplări ciudate.

Grand Theft Hamlet

r. Pinny Grylls și Sam Crane | Durata 88’

Ianuarie 2021. Marea Britanie se află în timpul celui de-al treilea său lockdown și toate locațiile destinate divertismentului rămân închise. Pentru actorii de teatru Sam și Mark viitorul arată sumbru. Pe măsură ce pandemia continuă, Mark — necăsătorit și fără copii — devine din ce în ce mai izolat social, în timp ce Sam se panichează gândindu-se cum să își întrețină tânăra familie. Cei doi își petrec zilele în lumea digitală și online a jocului Grand Theft Auto, iar, atunci când dau peste un teatru, le vine brusc ideea de a pune în scenă o reprezentație completă a Hamlet în interiorul jocului. Filmul din acest program prezintă aventura lor ridicolă, hilară și emoționantă, care servește nu numai ca o mărturie a puterii și anduranței operei lui Shakespeare, ci și ca o interesantă observație antropologică despre jocurile de tip multiplayer.

Punctured Sky

r. Jon Rafman | Durata 21'

Un narator pe care nu îl vedem se reîntâlnește cu vechiul său prieten Joey Bernstein în ponosita cameră din spate a unui magazin de benzi desenate și jocuri dintr-un mall abandonat. Bernstein îl întreabă pe narator dacă își mai amintește de jocul lor preferat din copilărie, Punctured Sky, și îl anunță că orice amprentă a jocului a dispărut din istorie. Naratorul pornește într-o căutare printr-un univers paralel plin de hibrizi om-animal pentru a descoperi adevărul din spatele dispariției misterioase a jocului Punctured Sky.

Theta

r. Lawrence Lek | Durata 11'

În orașul smart al SimBeijing, o mașină de poliție autonomă își procesează problemele existențiale cu ajutorul terapeutului său AI. În timp ce patrulează străzile acestui oraș fantomă, mașina dezvăluie circumstanțele întunecate în care a fost abandonată.

Dreams about Putin

r. Nastia Korkia și Vlad Fishez | Durata 30'

După începutul invaziei Ucrainei la 24 februarie 2022 mai mulți oameni au început să îl viseze pe Putin. Aceștia, apoi, și-au povestit visele în presă și pe social media. Există mărturiile a peste 1000 de vise despre Putin. Acest film este o încercare de a reflecta asupra temei represiunii printr-o combinație de found footage și animație de joc 3D, realizată în motorul Unreal Engine cu scopul de a portretiza visele reale ale celor afectați de război și de a explora tema inconștientului colectiv în societate.

Sleep #2

r. Radu Jude | Durata 61'

Interesul lui Jude pentru arta lui Warhol este demult binecunoscut și, totuși, nimeni n-ar fi putut prevedea Sleep #2. O reinterpretare a practicilor radicale ale lui Warhol – “bad filmmaking” –, a cadrelor sale statice, a zoom-urilor indiferente și a filosofiei culturii pop, filmul este o meditație poetică asupra muncii, supravegherii, spațiului public și imaginii. Căci ceea ce-l face pe Jude într-atât de special pentru cinefilia contemporană este flerul cu care acesta privește un ecran, orice ecran, și îi înțelege sticla, desktop-ul, interfața ca peisaj, și peisajul ca mizanscenă, ca ceva preexistent și totuși supus schimbării. Warhol a înțeles același lucru despre portret, iar în final, între un peisaj și un portret nu-i nicio diferență de principiu. (Călin Boto)

Empire

r. Phil Solomon | Durata 48'

Un remake al filmului Empire al lui Andy Warhol, realizat de la mare înălțime pe Insula Manhattan din Grand Theft Auto IV, departe de mulțimea nebună de hoți, polițiști, prostituate și criminali aflate la nivelul străzii. Am deturnat un elicopter, am sărit pe acoperișul unei clădiri apropiate, am spawnat un scuter de nicăieri și apoi l-am condus cu grijă până la marginea fațadei pentru a mă apropia cât mai mult de acea priveliște binecunoscută a zilelor de 25-26 iulie 1964. Am pus apoi controlerul deoparte și nu am făcut absolut nimic timp de 24 de ore (în lumea reală 48 de minute). O zi de odihnă și inactivitate contorizată. Și iată că Overseer-ii par să fi ținut cont de faptul că cineva, undeva, va face exact acest lucru, va rezista intenției narative a jocului care cere de la tine mișcare și acțiune.

Meniu