septembrie 17, 2025

Opt filme despre potențialul comunitar al cinemaului, în cadrul proiecțiilor speciale Arsenal on Location de la BIEFF.15

Colaborarea dintre Festivalul Internațional de Film Experimental București și Arsenal Institute for Film and Video Art din Berlin, unul dintre partenerii de lungă durată ai BIEFF, continuă și anul acesta. Între 22 și 28 septembrie, inițiativa transnațională Arsenal on Location revine la Cinema Elvire Popesco cu două programe speciale de scurtmetraje care invită spectatorii să descopere și să îmbrățișeze potențialul comunitar al cinemaului, selecția reprezentând o reflecție directă asupra temei centrale a BIEFF.15, Common Ground.

Cadru din Sudesha (1983), regizat de colectivul Yugantar.

Primul program rezultat din această colaborare, Times of Radical Change – Yugantar Collective, este dedicat activității colectivului cinematografic feminist Yugantar. Fondat în 1980 de Deepa Dhanraj, Abha Baiya, Navroze Contractor și Meera Rao, colectivul a realizat patru filme dedicate mai multor mișcări de organizare și solidarizare a femeilor din mediul urban și rural, lucrând în strânsă legătură cu acestea: cu muncitoarele casnice din Pune în Maid Servant (1981), cu muncitoarele din fabricile din Nipani în Tobacco Embers (1982), cu Stree Shakhti Sanghatana, un colectiv feminist de cercetare și activism din Hyderabad, la Is This Just a Story? (1983), și cu membri ai mișcării ecologiste Chipko pentru Sudesha (1983).

„Aceste filme nu au avut numai misiunea de a examina condiții de muncă sau de trai, prin imagini documentare sau reconstituiri, ci de a arăta capacitatea și dimensiunea eforturilor de cooperare și de mobilizare din rândul claselor și castelor oprimate. Atent documentate la fața locului și petrecând mult timp în sânul respectivelor comunități, aceste filme fac din contribuția lucrătoarelor sau activistelor care apar în imagini mai mult decât un simplu subiect colectiv – ele dețin un rol consultativ și propria auctorialitate într-un model de cinema independent, descentralizat și colaborativ. Deși scurte în minutaj, filmele documentează solidarități care au lăsat ecouri în istorie și se întorc la o înțelegere a cinemaului ca proces colaborativ și non-ierarhic, nu numai în relația cineastului cu restul echipajului, ci, mai ales, în relația sa cu subiectul imaginilor pe care dorește să le filmeze,” a declarat Dora Leu, selecționeră BIEFF.15.

Proiecția Times of Radical Change – Yugantar Collective de pe 25 septembrie este prezentată în colaborare cu F-Sides și deschide noua lor stagiune F-Sides – Cinema Comunitar.

Cadru din Grandmamauntsistercat (2024), regizat de Zuza Banasińska.

Cel de-al doilea program, Eastern Elegies – Reflection of a Bygone Era, care va fi proiectat pe 26 septembrie, este dedicat punerii sub semnul întrebării a atribuțiilor ideologice dominante în fostele state ale Blocului Estic și ale Uniunii Sovietice. Calupul explorează totodată o serie de convergențe estetice și politice specifice acestui spațiu geo-politic și felul în care acestea sunt înțelese și recuperate din perspectivă contemporană.

În cele două filme ale cineastei germane Anna Zett, Endarchiv (2019) și Afraid Doesn’t Exist (2023), sunt dezvăluite straturi de memorie istorică și personală. În Grandmamauntsistercat (2024), Zuza Banasińska transformă materialul filmic produs odinioară în scopuri educaționale și propagandistice în Polonia comunistă într-un loc al memoriei autoficțional care, într-un act de rezistență artistică, celebrează de această dată o viziune matriarhală. În Whose Voice Is This? (2024), colajul său care se folosește de filme din Asia Centrală păstrate în arhiva Arsenal, regizoarea originară din Kazahstan Dana Iskakova urmărește influența ideologiei sovietice asupra cinemaului începând din anii 1960 și până în anii 1990, documentând eroziunea treptată a acestei influențe ca efect al politicilor Perestroikăi.

Peste 30 de invitați speciali la BIEFF.15

Pe lângă deja anunțații specialiști în domeniu care vor juriza Competiția Internațională de Lungmetraj, Competiția Internațională de Scurtmetraj și Competiția Națională de Scurtmetraj, printre invitații speciali se mai numără și șapte cineaști emergenți internaționali care își vor prezenta la BIEFF.15 cele mai noi scurtmetraje: Theo Panagopoulos (The Flowers Stand Silently, Witnessing), Ginan Seidl (J-N-N), Basim Magdy (The Birds Choose the Cards), Firat Yucel (happiness), Lilith Grasmug (Some of You Fucked Eva), Tuisku Lehto (Arcturus) și Dorian Jespers (Loynes). În cadrul Competiției Naționale de Scurtmetraj, nume ca Alma Buhagiar, Andreea Borțun, Lavinia Petrache, Teona Galgoțiu, Monica Maria Moraru, Noah Kohlbrenner și David Drăgan, Cosmin Nicolae, Laura Săvuțiu, Alle Dicu și Larisa Crunțeanu și Sonja Hornung vor lua parte la sesiunile de Q&A de după cele două proiecții cu scurtmetraje de la Cinemateca Eforie.

Anunțați anterior au fost și regizorii argentinieni Laura Citarella, Mariano Llinás și Agustín Mendilaharzu, care vor susține și un masterclass deschis despre metoda de lucru unică a colectivului El Pampero Cine, definită de un mod de a produce filme cu resurse extrem de limitate, care favorizează o formă de independență creativă și politică deplină. Masterclass-ul va avea loc miercuri, 24 septembrie, la Sala Cinema de la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I. L. Caragiale”, iar intrarea se face pe bază de bilete cu valoare zero. Celor trei li se va alătura la București și muzicianul Pablo Dacal, unul dintre protagoniștii documentarului Folk Traditions of the Land, regizat de Llinás. Printre invitații BIEFF.15 se mai numără și Angelika Ramlow, membră a echipei de distribuție Arsenal, și Daniella Shreir, critic de film, curatoare și fondatoare a inițiativelor Another Gaze și Another Screen, care va coordona workshop-ul European Workshop for New Curators, găzduit în premieră de BIEFF.


Cea de-a cincisprezecea ediție a Festivalului Internațional de Film Experimental București (BIEFF.15) se va desfășura între 22 și 28 septembrie la Cinema Elvire Popesco, Cinemateca Eforie și Cinema Union, sub tema Common Ground. Programul festivalului, biletele pentru proiecțiile individuale și abonamentele generale sunt disponibile acum pe Eventbook. Anul acesta, BIEFF a implementat o politică de tip „pay what you can”, menită să facă experiența de festival mai accesibilă pentru diverse categorii de public, indiferent de statutul economic.

Share this via ⟶ |
Meniu