Competiția Națională de Scurtmetraj

Ceva se întâmplă cu cinemaul românesc — și, ca de obicei, scurtmetrajul este primul care să facă simțită schimbarea. Festivalul nostru a ajuns deja la a patra ediție a Competiției Naționale; 2021, anul (pandemic) de început, când ideea unei astfel de selecții anuale nu putea fi decât improbabilă pe termen lung, pare acum o altă epocă. De atunci și până acum, BIEFF face ceva într-adevăr neobișnuit pentru cultura română — privește cu mare atenție video eseuri, filme coregrafice, experimente în animație, suite foto, filme jurnal, artă video, found footage, non-ficțiune și non-narațiune, și le chestionează, înțelege și, mai ales, sărbătorește ca fiind cinema. Tot mai mulți cineaști revin în selecția noastră cu noi scurtmetraje, ceea ce nu poate decât să ne entuziasmeze — căci viziunile, sensibilitățile și practicile lor cu imaginea devin proiecte complexe și sustenabile pe care le urmărim curioși, cu gândul la ecranul Cinematecii. Anul acesta, mai mult ca oricând, cinemaul Competiției Naționale ia tot atâtea forme câte filme. (Călin Boto)

Repetiții pentru pace

r. Anca Benera și Arnold Estefán | Durata 16' 26''

O legendă din secolul al XVI-lea relatează povestea Ursulei, o figură feminină deghizată în bărbat, care a reușit să alunge forțele ocupatoare (la acea vreme, otomanii) folosind sunetul supersonic al unui bici. Această poveste pare să aibe originea în Cincu, satul transilvănean care găzduiește astăzi una dintre principalele zone de antrenament ale N.A.T.O. din România.

Saint Georges

r. Alle Dicu | Durata 20'

Într-un apartament, trei femei se învață una pe cealaltă să privească. La ce să privească? La bucăți de marmură. Pe măsură ce își însușesc materialul, privirea și discursul lor devine din ce în ce mai rafinat.

Lucky Girl Syndrome

r. Raya al Souliman | Durata 14’ 14"

O operă la limita dintre documentar și imaginație, o reflecție asupra propriei persoane, un colaj de stări și observații într-un Zürich poetic și alienant, plecând de la un moment specific din viața regizoarei.

Clare’s Decision Not to Get Up

r. Teona Galgoțiu | Durata 3’

De ce trebuie să mă trezesc în fiecare zi și să mă pierd în rutină? Un protest împotriva mișcării continue.

Surge of Transference

r. Geo Barcan | Durata 15’

Surge of Transference este un video-eseu care investighează expansiunea internetului dintr-un mic orășel din România, în care comunitățile s-au format și s-au schimbat în jurul noii tehnologii importate din Vest. Plecând de la acest microunivers, eseul urmărește transformarea rapidă a internetului, de la primele zile ale programelor de tip peer-to-peer până la încărcarea online a capitalismului târziu.

Adio, încredere

r. Mădălina Zaharia | Durata 17’ 55"

Între pereții unui mic apartament din sudul Londrei regizoarea decide să își ia în sfârșit adio de la încrederea în sine care deja îi lipsea, iar prietenii săi vin să o ajute să ducă la bun sfârșit această sarcină. Structurată ca o succesiune de conversații și schimburi informale între prieteni, Adio, încredere deschide un spațiu în care ce se așteaptă ca comportament să fie dezvățat.

Despre imposibilitatea unui omagiu

r. Xandra Popescu | Durata 19’

În cazul unui portret, cine generează imaginea: pictorul sau cel înfățișat? Cine și cum ajunge să scrie istoria artei? Ion Tugearu e unul dintre cei mai mari dansatori și coregrafi români, denumit „prințul baletului românesc”. A visat dintotdeauna ca cineva să facă un film despre el. Dar pe măsură ce lucrurile evoluează, îi este greu să accepte modul în care regizoarea abordează lucrurile. Treptat, pune la îndoială abilitatea Xandrei de a face acest film.

Furtuna

r. Alex Mirutziu | Durata 14’ 36"

Un film care se află la granița dintre fenomenul contemporan al teaser-elor și moștenirea stilului vizual al lui Germaine Dulac, punând accent pe libertatea absolută în imagini și analogii. Ritmul său alert contrastează cu elemente de camp nesofisticat, interpretări exagerate și reflecții asupra mortalității și singurătății. Textul și vocile din film reflectă o luptă pentru controlul asupra corpurilor și dorințelor, explorând teme precum permeabilitatea, natura tandră și maleabilă a fizicului masculin și satisfacția derivată din erodarea unor granițe specifice ale corpului.

Vakhtanguri

r. Valeriu Adimei | Durata 16’ 56"

Mindia și Joy se întâlnesc într-o noapte în Tbilisi și încep o relație la distanță, chiar dacă a fi queer este ceva periculos în Georgia. Cei doi visează la un loc mai sigur și încep o mică afacere cu haine vintage pentru a strânge bani. Curând, traiul în Georgia devine obositor, așa că sunt nevoiți să fugă în Belgia și să ceară azil.

A Dying Leaf Should Be Able to Carry the Weight of the World

r. Thea Lazăr | Durata 10’ 15"

A Dying Leaf Should Be Able to Carry the Weight of the World este o vizită la grădina botanică și la muzeul botanic din Cluj-Napoca, o călătorie în timp și spațiu, o descoperire a unor plante cu povești neștiute, a unor plante dispărute, a unor plante care ne pot spune la fel de multe despre trecut ca și despre viitor. Fosilele, ierbarele și ilustrațiile botanice sunt martorii trecutului, dovada evoluției și a schimbării dar și prezicători ai ceea ce va urma.

Asfalt

r. Bogdan Georgian Alexandru | Durata 6’

Un fost muncitor în construcții povestește meticulos procesul laborios de asfaltare a drumurilor. Filmat pe Super 8mm, filmul reflectă originile drumurilor pe care le parcurgem zilnic. O amintire vagă a zilelor toride când o întindere se transformă într-o arteră vitală, în timp ce aerul vibrează turbulent.

Meniu