Ceva se întâmplă cu cinemaul românesc — și, ca de obicei, scurtmetrajul este primul care să facă simțită schimbarea. Festivalul nostru a ajuns deja la a patra ediție a Competiției Naționale; 2021, anul (pandemic) de început, când ideea unei astfel de selecții anuale nu putea fi decât improbabilă pe termen lung, pare acum o altă epocă. De atunci și până acum, BIEFF face ceva într-adevăr neobișnuit pentru cultura română — privește cu mare atenție video eseuri, filme coregrafice, experimente în animație, suite foto, filme jurnal, artă video, found footage, non-ficțiune și non-narațiune, și le chestionează, înțelege și, mai ales, sărbătorește ca fiind cinema. Tot mai mulți cineaști revin în selecția noastră cu noi scurtmetraje, ceea ce nu poate decât să ne entuziasmeze — căci viziunile, sensibilitățile și practicile lor cu imaginea devin proiecte complexe și sustenabile pe care le urmărim curioși, cu gândul la ecranul Cinematecii. Anul acesta, mai mult ca oricând, cinemaul Competiției Naționale ia tot atâtea forme câte filme. (Călin Boto)