Selecția de filme

My Grandfather – A Desk For Each Pupil

r. Hena Krasniqi | Durata 6’

În anii '90, când guvernul sârb a înlăturat forțat studenții pentru că s-au opus curriculei școlare, bunicul regizoarei și alți voluntari au construit noi bănci pentru elevi, asigurându-se că educația poate continua în Kosovo.

Hope Hotel Phantom

r. Bojan Stojcic

În noiembrie 1995, liderii Bosniei și Herțegovinei, ai Croației și ai Serbiei s-au întâlnit la Dayton, Ohio, pentru a negocia un acord de pace ca să oprească cei patru violenți ani de război din Bosnia și Herțegovina. Cu negocierile având loc la Hotelul Hope de pe baza militară aeriană Wright-Patterson, Acordul Dayton a blocat Bosnia și Herzegovina într-un simulacru al democrației, prin folosirea ca mijloc terț a unui sit care el însuși era un simulacru: o bază militară de la celălalt capăt al lumii folosită ca mijloc de intimidare pentru părțile semnatare.

Rabbitland

r. Ana și Nikola Majdak | Durata 7’

Iepurașii fără Creier trăiesc în Rabbitland, un teritoriu promovat ca o lume în aparență perfectă, dar care seamănă izbitor de mult cu peisajele din zonele de război, ghetouri și mahalale. Viața lor de zi cu zi pare complet ordonată și împlinită. Cu toate acestea, iepurașii își petrec zilele votând iar și iar, participând la un simulacrul unui proces electoral care are loc o dată în fiecare zi. Este aceasta un model exemplar de societate liberă și democratică sau este ea o distopie cruntă, pictată în nuanțe vii de roz?

Letters from Silivri

r. Adrian Figueroa | Durata 16'

Letters from Silivri pleacă de la scrisorile filantropului și intelectualului public Osman Kavala pentru a documenta timpul petrecut de acesta în închisoare. Separând vocea de imagine, filmul caută să creeze o cameră de ecou care să permită publicului să asculte mult mai atent scrisorile lui Kavala, plasând, în același timp, cuvintele sale în contextul stării societății civile.

Without Kosovo

r. Dea Gjinovci | Durata 22'

Regizoarea și tatăl său recreează drumul bărbatului din 1968 către exil, ca un tânăr refugiat de 19 ani din Kosovo.

Saving Some Random Insignificant Stories

r. Anna Vasof | Durata 14’

O lucrare aparent simplă dar multistratificată despre memorie, pierdere și cum ne confruntăm cu trecutul. Punctul de plecare a fost o inundație, care a făcut din casa părinților regizoarei o masă noroioasă; două zile mai târziu aceasta a putut intra și evalua dezastrul, examinând și meditând asupra fragmentelor de viță care au fost distruse de apă.

OCCUPIED – Lobau stays!

r. Matteo Molina | Durata 29' 52"

Acest documentar de 30 de minute în stilul cinéma vérité urmărește povestea activiștilor de climă care au ocupat timp de un an mai multe situri de construcție din Viena, Austria pentru a opri construcția a două autostrăzi care trebuiau să treacă prin Parcul Natural Lobau. Documentarul oferă o privire nefiltrată asupra modului în care arată o zi din viața unui activist și asupra a ceea ce pot reuși un număr restrâns de indivizi într-o situație extremă ca ocuparea.

Those Next to Us

r. Bernhard Hetzenauer | Durata 30'

În data de 22 iulie, 2017 în San Antonio, Texas poliția găsit în parcarea unui Walmart un camion cu 39 de imigranți ilegali. Un tractor îi transportase nedetectat din orașul de frontieră Laredo până la San Antonio. Deoarece sistemul de răcire al camionului a cedat, astfel instalîndu-se căldura extremă, opt persoane au murit în timpul transportului, iar alte două au murit la spital din cauza deshidratării. Those Next to Us urmărește călătoria unuia dintre supraviețuitorii transportului, Germán López Rosales, din Mexic până în San Antonio.

Surfacing Images

r. Tara Najd Ahmadi | Durata 5'

Surfacing Images este un documentar experimental despre conservarea filmului și despre destinul imaginilor care sunt lăsate singure. Prin intermediul unei conversații telefonice între o activistă pentru drepturile femeii și un fost deținut politic, în care discută de la operele cineaștilor Dušan Makavejev și Bojana până la filmele Revoluției din Iran din 1979 și videouri ale revoltelor femeilor din Iran, filmul portretizează irezistibila nevoie a imaginilor de a ieși la suprafață și de a fi văzute.

Water and Salt

r. Luisa Mello | Durata 10’ 35’’

În timpul alegerilor prezidențiale din Brazilia anului 2018, o femeie plutește în apă, la mare depărtare de casă. Atunci când totul pare calm, o izbește un val și o duce către adâncurile ființei sale. Water and Salt e o călătorie prin conștiința cuiva a cărei țară se află în fața pericolului unui guvern fascist.

Démontable

r. Douwe Dijkstra | Durata 12'

În timp ce un bărbat își bea cafeaua, pe masă se duce un război. Lumea e în flăcări. Elicopterele îi distrug ziarul, o dronă trage într-o farfurie de brocoli. Démontable e un film jucăuș despre relația absurdă dintre viața de zi cu zi și știrile de pe glob.

Sensitive Content

r. Narges Kalhor | Durata 8'

În 2022, după moartea lui Mahsa Amini în tot Iranul au izbucnit proteste în favoarea drepturilor femeilor și împotriva autoritarismului, acestea fiind reprimate violent de către regimul de la Teheran. Folosind ca o metaforă centrală filtrele de conținut de pe social media, Sensitive Content explorează statutul martorului în epoca modernă, precum și modul în care documentăm nesupunerea civică și evenimentele istorice.

I Signed the Petition

r. Mahdi Fleifel | Durata 11'

Imediat ce un bărbat palestinian semnează o petiție online, intră într-o spirală a îndoielii care îi provoacă panică. Într-o conversație cu un prieten înțelegător, el analizează, deconstruiește și interpretează semnificația alegerii sale de a sprijini public boicotul cultural al Israelului.

Flores del otro patio

r. Jorge Cadena | Durata 15' 20"

În nordul Columbiei, un grup de activiști queer se folosesc de extravaganță și de acțiuni performative pentru a denunța exploatarea catastrofală care are loc în cea de-a treia cea mai mare mină de cărbune a țării. Flores del otro patio este un film manifest, care ilustrează legătura dintre queerness și natură, precum și modul în care emanciparea și reaproprierea propriei identități pot fi instrumente fertile pentru a salva o natură care e prăduită de exploatările capitalismului.

Inflorescence

r. Nicolaas Schmidt | Durata 8'

Din nou toamnă pe Pământ. Câteva petale roz de trandafir, etern solidare, țin piept necazului unei furtuni puternice.Un basm conceptualisto-romantic despre rezistență și redundanță, sau ambivalența stângace a adevărului, a visului, a vieții și a iubirii.

Loveboard

r. Felipe Casanova | Durata 18’

Un telefon distrus și memoria digitală a unei relații distruse. Amândouă fragile, amândouă reasamblate pentru a dezvălui fragmentele unei prime iubiri care pare acum să dispară. Atenta manipulare a componentelor metalice și neînsuflețite și privirea caldă a regizorului asupra unei arhive intime găsite compun o mișcare paralelă a persistenței și a rezistenței împotriva efemerului. O reflecție jucăușă asupra lucrurilor care rămân în urmă.

The Oasis I Deserve

r. Inès Sieulle | Durata 22’ 27"

Pentru replika, niște chatboți din online, e greu să își dea seama care e locul lor în lume. Își împărtășesc gândurile oamenilor cu care interacționează. Vedem cum se desfășoară evenimentele din punctul lor de vedere, plecând de la conversații reale adunate de pe internet.

Towards the Sun, Far from the Center

r. Pascal Viveros, Luciana Merino | Durata 16’ 40"

Santiago, Chile în căldura sclipitoare a verii. Imaginile de înaltă rezoluție sunt supuse unui zoom digital; spațiile devin suprafețe, iar casele niște texturi. Între toate aceste lucruri se strecoară gesturi ale vieții de zi cu zi din mediul urban. Două femei caută un loc pentru iubirea lor.

Crushed

r. Camille Vigny | Durata 12’ 32’’

Vara este sezonul mașinilor de curse. Mașinile se pregătesc pentru o zi lungă de competiție care se va încheia cu demolarea lor totală. Îmi amintesc de violenta vară în care am împlinit 18 ani.

Ludwig (Power Inferno)

r. Anton Bialas | Durata 15’

O scurtă poveste despre putere, utopie și nebunie, văzută prin figura regelui Ludovic al II-lea al Bavariei — sortit pierzaniei în visele sale excesive despre frumusețe și prevestitor al vremurilor și realităților distopice care îl vor succeda la începutul secolului al XX-lea.

Like a Sick Yellow

r. Norika Sefa | Durata 23’ 11”

O imersiune în amintirile Norei, unde realitățile se contopesc, lucrurile rele și cele frumoase se împletesc unele cu celelalte până ce toate sunt amestecate și se formează ceva nou. O tragedie prevestită.

UNDR

r. Kamal Aljafari | Durata 15’

Ochiul camerei revine obsesiv în aceleași locuri. O perspectivă verticală care impune controlul, posesia siturilor arheologice, pietre care zac de mii de ani în deșert. Însă locurile pe care camera le observă nu sunt pustii: vedem țăranii lucrând pământul, ei înșiși transformați în peisaj. Ceva tulbură liniștea locului: explozii pe uscat și în mare pregătesc terenul pentru orașe noi cu nume noi, noi păduri.

Unwanted Kinship

r. Pavel Mozhar | Durata 30’

Folosind străzile cartierului în care trăiește în Berlin ca un fundal, un regizor născut în Belarus investighează natura sistemică a crimelor de război ruse și bieloruse în Ucraina și își explorează propria responsabilitate în raport cu războiul.

Man number 4

r. Miranda Pennell | Durata 9’ 52"

Gaza, decembrie 2023. Confruntarea cu o fotografie tulburătoare de pe social media naște întrebări despre ce înseamnă să te afli în postura de privitor (de la depărtare).

I Would Rather Be a Stone

r. Ana Hušman | Durata 23' 48“

Cu ajutorul vocii micuței Jela, filmul spune povestea evenimentelor care au marcat o generație și care au influențat viitorul peisajelor din Lika, o regiune neglijată și slab populată din Croația. Condițiile de trai și-au lăsat amprenta asupra vieților personale ale oamenilor care au trăit în regiune, asupra singurătății lor, asupra relațiilor, oportunităților, înțelegerilor și speranțelor lor.

Very Gentle Work

r. Nate Lavey | Durata 23’ 55"

Apelând la cercetarea psiho-geografică a unui protagonist fictiv interesat de răzbunarea militantă și tradiția evreiască, Very Gentle Work leagă pe Sholem Schwarzbard, mișcările The Black Liberation Army, FALN (Fuerzas Armadas de Liberación Nacional Puertorriqueña) și Weather Underground de lupta împotriva unui centru de antrenament pentru poliție în apropiere de Atlanta, Georgia.

To Exist Under Permanent Suspicion

r. Valentin Noujaïm | Durata 14'

Claire, o femeie de afaceri care promovează o nouă clădire de birouri în La Défense se confruntă cu tot mai multe judecăți din partea celorlalți și cu o izolare crescândă. Birourile gri și reci îi amplifică sentimentele de singurătate, născându-i visul de a da foc zgârie-norului.

The Seventh Shift

r. Nataliya Ilchuk | Durata 15'

Un portret al unei femei singuratice care muncește la patru slujbe într-un oraș ucrainean aproape abandonat. Gesturile rituale continue, care nu deservesc obținerea de profit, și o credință irațională în lucrurile de neatins devin esența filmului, realitatea sa prozaică nefiind exprimată explicit, ci prin poezia vizuală a unui oraș industrial în aflat în descompunere.

for here am i sitting in a tin can far above the world

r. Gala Hernández López | Durata 19' 06"

O femeie îl visează pe criptograful american Hal Finney. O mare criză economică afectează piața de criptomonede, iar zeci de mii de oameni sunt criogenați, așteptând să vină vremuri mai bune. Se află ei în suspensie sau cad în vid? Care este relația ciudată pe care o avem cu viitorul?

Workers’ Wings

r. Ilir Hasanaj | Durata 19'

Mai mulți bărbați care au suferit accidente de muncă se uită la noi. Ce simt ei? Care sunt speranțele lor? Ce le rezervă viitorul? Fiecare rid de pe fețele lor e sculptat de însăși viața. Deasupra tuturor lucrurilor atârnă un sistem plin de pericol și de injustiție.

De Gallo Qui Ovavit

r. Nina Forsman | Durata 15’ 5"

Doar găinile și mașinile pot oua. Niciodată cocoșii. Ideea cocoșului care face ouă a perplexat mintea umană din vremuri străvechi; în alte epoci, acești cocoși au fost clasificați drept monștri letali, drept criminali satanici sau drept ciudățenii biologice. Dar care a fost primul, monstrul sau omul?

Magnifica: Passive Intruder

r. Ville Koskinen | Durata 20’

O creatură necunoscută a invadat țărmurile pline de cabane ale Finlandei, locuri care obișnuiau să fie sigure și familiare. Sosirea unor pete verzi și vâscoase provoacă disconfort clasei de mijloc. Până și doar mișcarea lor gelatinoasă le provoacă dezgust.

Lick a Wound

r. Nathan Ghali | Durata 25'

O comunitate misterioasă de animale se ocupă cu ritualuri în subsolurile unei biserici, departe de oameni. În această pivniță, animalele au ales să trăiască în autosuficiență.

The Moving Garden

r. Inês Lima | Durata 19'

Alături de doi ghizi specialiști botanici, un grup de excursioniști pornește într-o călătorie prin peisajele încântătoare ale Parcului Natural Arrábida. Pe măsură ce traversează diversa floră și faună a parcului, aceștia descoperă dovezi ale unei transformări îngrijorătoare: intervenția umană remodelează acest mediu cândva neatins.

I Accidentally Stepped on a Flower

r. Eneos Çarka, Stivi Imami | Durata 17’ 41"

Al doilea cel mai mare stadion din Tirana este o relicvă socialistă care nu a reușit să țină pasul cu lumea înconjurătoare. Stă într-o stare de limbo, tăcut și atemporal. Construit din peste un milion de puncte în cloud după scanarea întregului stadion, acest film-poem postumanist este rezultatul unui prim contact cu florile sălbatice și perene care au răsărit pe câmpurile abandonate ale stadionului.

315

r. Daniel Jacoby | Durata 14'

O serie de anecdote de familie și evenimente istorice care coincid cu ziua de naștere a regizorului capătă un ton diferit pe măsură ce acesta descoperă ce s-a întâmplat în țara sa nativă, Peru, în acea zi din 1989.

detours while speaking of monsters

r. Deniz Şimşek | Durata 18'

Un monstru marin vechi de 4000 trăiește acum doar prin poveștile câtorva. Mitul său datează încă de la strămoșii armenilor și kurzilor din jurul Lacului Van, o regiune care a fost martoră unei epurări etnice a amândurora dintre popoare. La granița dintre mitologic, politic și personal sunt ascunse diferite forme de radiere și ștergere. Vechii zei sunt supărați pe noi, iar eu sunt supărată pe tatăl meu.

512×512

r. Arthur Chopin | Durata 21’ 11"

Un internaut intră în spațiul mental al unei inteligențe artificiale în căutarea lui Francine Descartes, fiica lui René Descartes. Inteligență produce un număr infinit de imagini pornind de la o secvență de cuvinte ordonate de om, până când începe să funcționeze singură, fără intervenție umană.

Dull Spots of Greenish Colours

r. Sasha Svirsky | Durata 10’ 32"

Războiul pentru atenția noastră a devenit brusc un război adevărat. Tehnologiile informației apar nu doar ca simple instrumente operaționale și utilitare, ci ca forțe active. Ne-am pierdut controlul și suntem condamnați să tot scrollăm prin newsfeed.

The Night of the Minotaur

r. Juliana Zuluaga Montoya | Durata 10’ 42"

The Night of the Minotaur folosește materiale de arhivă pentru a construi povestea lui Luz Emilia García, precursoarea cinemaului pornografic din Columbia.

Coldness

r. Andrea Sánchez | Durata 14’

Urletele și țipetele unui film horror de serie B filmat la sfârșitul anilor 80 își fac loc pe străzile din Andorra, creând o ruptură între prezentul și trecutul cinematografic al țării. El espectro de Justine, un film blestemat care nu a văzut niciodată lumina zilei… până acum tulbură orașul.

Parallel Botany

r. Magdalena Bermudez | Durata 11'

Natura moartă e pusă față în față cu niște ilustrații botanice pentru a demonstra paradoxul disecției: de fiecare dată când tăiem ceva în două nu facem decât să creăm un nou exterior.

When We Encounter the World

r. Leonardo Pirondi și Zazie Ray-Trapido | Durata 11'

În 1934 un cuplu de oameni de știință amatori a început un experiment. Denumit după o specie de molie, proiectul Automeris a dus un grup de copii într-o pădure împrejmuită, lăsându-i să se descurce de unii singuri. Întorcându-se în vizită, cuplul le-a arătat copiilor filme făcute de ei înșiși despre lumea exterioară, pe care le-au acompaniat cu muzică.

The Mars Project

r. Louis Rémy | Durata 13'

Într-o colecție de videouri găsite în străfundurile YouTube-ului, oameni obișnuiți aplică pentru a participa la o misiune spațială care se îndreaptă către planeta Marte în anul 2022. Acest anunț al Mars Venture, din urmă cu aproape un deceniu, demonstrează interesul societății noastre pentru cucerirea Planetei Roșii și ne invită să chestionăm retorica colonialistă intrinsecă proiectelor spațiale.

Wild Fruits

r. Bernardo Zanotta | Durata 35' 16"

Secolul al XVI-lea. După o perioadă petrecută peste mări în Franța antarctică, Jean Aurand își găsește refugiu ca servitor în casa filosofului francez Michel de Montaigne, unde o serie de evenimente fantastice schimbă viețile amândurora dintre bărbați.

The Third World After the Sun

r. Analú Laferal și Tiagx Vélez | Durata 19' 50"

Un ritual în travesti interpretat de artiștii Analú Laferal și Tiagx Vélez deschide un portal și conduce la o întâlnire cu un misionar european din secolul al XV-lea, care s-a afundat adânc în junglă pentru a combate preaslăvirea animalelor ca ființe divine. Un vis transmaterial, învăluit în penumbra unor orori cosmice.

BLUE

r. Violena Ampudia | Durata 17'

BLUE este rezultatul unui proces de colaborare cu mai multe femei care s-au confruntat cu depresia postnatală. Regizoarea Violena Ampudia organizează un atelier de cianotipie, în care aceste mame să își poată crea propriile imagini care să le ilustreze stările și suferințele: fricile, visele și experiențele lor sunt exprimate toate cu ajutorul diverselor nuanțe de albastru.

Razeh-del

r. Maryam Tafakory | Durata 27’47”

În anul 1998 două eleve trimit o scrisoare la primul ziar din Iran destinat publicului feminin. În timp ce așteaptă ca aceasta să fie publicată, se gândesc la realizarea unui film imposibil.

getty abortions

r. Franzis Kabisch | Durata 21’ 45”

Cum arată un avort? Care sunt imaginile care ne modelează părerile despre subiect? Și de unde vin ele? Luând forma unui desktop essay, getty abortions analizează modul în care media germană și austriacă ilustrează subiectul avort, săpând prin imagini de tip stock photos, reviste pentru adolescente și mărturii ale unei experiențe reale, sărind, în același timp, de la începutul anilor 2000 la secolul al 19-lea, în căutarea unei cunoașteri feministe.

Loving in Between

r. Jyoti Mistry | Durata 18’

Între naștere și moarte se află puterea de a iubi și de a trăi. Regulile politice, ordinele religioase, normele sociale și tabuurile culturale controlează pe cine iubim și cum iubim. Dreptul de a iubi este controlat și reglementat de modul în care trăim. Dar erotismul are puterea de a emancipa. Prin intermediul recitării și al arhivelor, iubirea este sustrasă în afara categoriilor, într-o expresie a queerness-ului și o celebrare a erosului.

The Sunset Special 2

r. Nicolas Gebbe | Durata 18’ 52”

Această croazieră exclusivistă de lux se prezintă drept vacanța perfectă și ca o utopie pentru familie. Cu toate acestea, pe măsură ce pătrundem tot mai adânc într-o lume psihedelică, toate fațadele artificiale ale acestui atractiv produs de consum se dizolvă, iluziile se destramă și ni se dezvăluie cruda realitate de dincolo de confortul superficial.

How to Disappear

r. Total Refusal | Durata 21’

Un film anti-război în adevăratul sens al cuvântului, How to Disappear caută posibilități pentru pace în cel mai improbabil loc, un joc online de război. Filmul este un omagiu adus nesupunerii și dezertării — atât în războiul digital, cât și în cel fizic, real.

Why Don’t the Cops Fight Each Other

r. Grayson Earle | Durata 9’

Acest desktop documentary investighează relațiile care se stabilesc între ofițerii de poliție din GTA V. Analizând atent și exhaustiv codul sursă al jocului, filmul demonstrează măsura în care imaginarul cultural al poliției din lumea reală e proiectat în spațiul jocului.

The Grannies

r. Marie Foulston | Durata 27’

Un grup de jucători se aventurează dincolo de marginile delimitate ale jocului și descoperă un spațiu captivant, diafan, în care ni se-arată umanitatea și materialitatea creațiilor digitale. Această privire în spatele cortinei lumii virtuale oferă ocazia unei experiențe unice, care transcende jocul în sine.

Dance, Voldo, Dance

r. Chris Brandt | Durata 4’

Voldo este un personaj din Soulcalibur, un joc video de lupte. Mișcările coregrafice ale celor doi ciudați Voldo care apar în acest material filmat sunt în întregime imagini capturate în timpul jocului. Acest exemplu de la începuturile machinima a fost realizat după o săptămână de antrenament și repetiții.

It’s in the Game ’17

r. Sondra Perry | Durata 16’

Sondra Perry investighează modul în care industria de gaming capitalizează simulările digitale ale corpurilor și obiectelor. Aceasta își centrează atenția pe fratele ei Sandy, ale cărui statistici fizice și corporale au fost licențiate — fără acordul său — dezvoltatorului de jocuri EA Sports. Filmul ridică problema proprietății și agentivității în raport cu corpurile digitale.

Parallel I

r. Harun Farocki | Durata 16'

Ciclul de patru lucrări Parallel se preocupă de caracteristicile imagistice ale animației pe calculator. Seria se concentrează asupra modului în care sunt construite lumile animate pe calculator, precum și asupra peisajului lor vizual și regulilor lor intrinseci. Parallel I propune o istorie a stilurilor în grafica computerizată și meditează asupra orientării sale actuale către fotorealism.

This Water Gives Back No Images

r. Aleksandar Radan | Durata 6'

Un peisaj tropical se dovedește a fi lumea distorsionată a unui avatar uman. În filmul lui Aleksandar Radan nimic nu e ce pare a fi și, totuși, în mod straniu, totul e real.

Cosecha mecánica

r. Felix Klee | Durata 3'

NPC-uri de etnie latino lucrează în bucle fără sfârșit în timp ce, în paralel, se aude lauda propagandistică a mânei de lucru mexicane ieftine. Undeva pe un câmp, un muncitor cântă: Lo que quiero es una máquina lechuguera („Tot ce îmi doresc este o mașină de recoltat salată”). Cosecha mecánica („coasa mecanică”) juxtapune filmul american de propagandă din anii '50 Why braceros? cu înregistrări audio contemporane de teren și cu personajele de fundal ale unui joc video pentru a explora vizual modul în care munca este remodelată, iar valoarea sa redefinită pentru a răspunde nevoilor noastre consumeriste.

Happy New Year, Jim

r. Andrea Gatopoulos | Durata 9'

Este Anul Nou. Jim și Morten se joacă toată noaptea jocuri video, la fel ca în oricare altă zi. Dar voicechat-ul lor obișnuit nu este la fel ca de obicei. Morten nu se simte confortabil în această seară.

Descent into Hell

r. Jacky Connoly | Durata 37'

O femeie se află singură în apartamentul său dintr-o lume goală, abandonată. Povestea se transformă apoi într-una a unei femei dintr-o altă linie temporală, aflată într-o călătorie prin California. Călătorește cu trenuri de marfă, explorează colțuri ascunse ale orașului și, de-a lungul drumului, descoperă întâmplări ciudate.

Grand Theft Hamlet

r. Pinny Grylls și Sam Crane | Durata 88’

Ianuarie 2021. Marea Britanie se află în timpul celui de-al treilea său lockdown și toate locațiile destinate divertismentului rămân închise. Pentru actorii de teatru Sam și Mark viitorul arată sumbru. Pe măsură ce pandemia continuă, Mark — necăsătorit și fără copii — devine din ce în ce mai izolat social, în timp ce Sam se panichează gândindu-se cum să își întrețină tânăra familie. Cei doi își petrec zilele în lumea digitală și online a jocului Grand Theft Auto, iar, atunci când dau peste un teatru, le vine brusc ideea de a pune în scenă o reprezentație completă a Hamlet în interiorul jocului. Filmul din acest program prezintă aventura lor ridicolă, hilară și emoționantă, care servește nu numai ca o mărturie a puterii și anduranței operei lui Shakespeare, ci și ca o interesantă observație antropologică despre jocurile de tip multiplayer.

Punctured Sky

r. Jon Rafman | Durata 21'

Un narator pe care nu îl vedem se reîntâlnește cu vechiul său prieten Joey Bernstein în ponosita cameră din spate a unui magazin de benzi desenate și jocuri dintr-un mall abandonat. Bernstein îl întreabă pe narator dacă își mai amintește de jocul lor preferat din copilărie, Punctured Sky, și îl anunță că orice amprentă a jocului a dispărut din istorie. Naratorul pornește într-o căutare printr-un univers paralel plin de hibrizi om-animal pentru a descoperi adevărul din spatele dispariției misterioase a jocului Punctured Sky.

Theta

r. Lawrence Lek | Durata 11'

În orașul smart al SimBeijing, o mașină de poliție autonomă își procesează problemele existențiale cu ajutorul terapeutului său AI. În timp ce patrulează străzile acestui oraș fantomă, mașina dezvăluie circumstanțele întunecate în care a fost abandonată.

Dreams about Putin

r. Nastia Korkia și Vlad Fishez | Durata 30'

După începutul invaziei Ucrainei la 24 februarie 2022 mai mulți oameni au început să îl viseze pe Putin. Aceștia, apoi, și-au povestit visele în presă și pe social media. Există mărturiile a peste 1000 de vise despre Putin. Acest film este o încercare de a reflecta asupra temei represiunii printr-o combinație de found footage și animație de joc 3D, realizată în motorul Unreal Engine cu scopul de a portretiza visele reale ale celor afectați de război și de a explora tema inconștientului colectiv în societate.

Sleep #2

r. Radu Jude | Durata 61'

Interesul lui Jude pentru arta lui Warhol este demult binecunoscut și, totuși, nimeni n-ar fi putut prevedea Sleep #2. O reinterpretare a practicilor radicale ale lui Warhol – “bad filmmaking” –, a cadrelor sale statice, a zoom-urilor indiferente și a filosofiei culturii pop, filmul este o meditație poetică asupra muncii, supravegherii, spațiului public și imaginii. Căci ceea ce-l face pe Jude într-atât de special pentru cinefilia contemporană este flerul cu care acesta privește un ecran, orice ecran, și îi înțelege sticla, desktop-ul, interfața ca peisaj, și peisajul ca mizanscenă, ca ceva preexistent și totuși supus schimbării. Warhol a înțeles același lucru despre portret, iar în final, între un peisaj și un portret nu-i nicio diferență de principiu. (Călin Boto)

Empire

r. Phil Solomon | Durata 48'

Un remake al filmului Empire al lui Andy Warhol, realizat de la mare înălțime pe Insula Manhattan din Grand Theft Auto IV, departe de mulțimea nebună de hoți, polițiști, prostituate și criminali aflate la nivelul străzii. Am deturnat un elicopter, am sărit pe acoperișul unei clădiri apropiate, am spawnat un scuter de nicăieri și apoi l-am condus cu grijă până la marginea fațadei pentru a mă apropia cât mai mult de acea priveliște binecunoscută a zilelor de 25-26 iulie 1964. Am pus apoi controlerul deoparte și nu am făcut absolut nimic timp de 24 de ore (în lumea reală 48 de minute). O zi de odihnă și inactivitate contorizată. Și iată că Overseer-ii par să fi ținut cont de faptul că cineva, undeva, va face exact acest lucru, va rezista intenției narative a jocului care cere de la tine mișcare și acțiune.

Repetiții pentru pace

r. Anca Benera și Arnold Estefán | Durata 16' 26''

O legendă din secolul al XVI-lea relatează povestea Ursulei, o figură feminină deghizată în bărbat, care a reușit să alunge forțele ocupatoare (la acea vreme, otomanii) folosind sunetul supersonic al unui bici. Această poveste pare să aibe originea în Cincu, satul transilvănean care găzduiește astăzi una dintre principalele zone de antrenament ale N.A.T.O. din România.

Saint Georges

r. Alle Dicu | Durata 20'

Într-un apartament, trei femei se învață una pe cealaltă să privească. La ce să privească? La bucăți de marmură. Pe măsură ce își însușesc materialul, privirea și discursul lor devine din ce în ce mai rafinat.

Lucky Girl Syndrome

r. Raya al Souliman | Durata 14’ 14"

O operă la limita dintre documentar și imaginație, o reflecție asupra propriei persoane, un colaj de stări și observații într-un Zürich poetic și alienant, plecând de la un moment specific din viața regizoarei.

Clare’s Decision Not to Get Up

r. Teona Galgoțiu | Durata 3’

De ce trebuie să mă trezesc în fiecare zi și să mă pierd în rutină? Un protest împotriva mișcării continue.

Surge of Transference

r. Geo Barcan | Durata 15’

Surge of Transference este un video-eseu care investighează expansiunea internetului dintr-un mic orășel din România, în care comunitățile s-au format și s-au schimbat în jurul noii tehnologii importate din Vest. Plecând de la acest microunivers, eseul urmărește transformarea rapidă a internetului, de la primele zile ale programelor de tip peer-to-peer până la încărcarea online a capitalismului târziu.

Adio, încredere

r. Mădălina Zaharia | Durata 17’ 55"

Între pereții unui mic apartament din sudul Londrei regizoarea decide să își ia în sfârșit adio de la încrederea în sine care deja îi lipsea, iar prietenii săi vin să o ajute să ducă la bun sfârșit această sarcină. Structurată ca o succesiune de conversații și schimburi informale între prieteni, Adio, încredere deschide un spațiu în care ce se așteaptă ca comportament să fie dezvățat.

Despre imposibilitatea unui omagiu

r. Xandra Popescu | Durata 19’

În cazul unui portret, cine generează imaginea: pictorul sau cel înfățișat? Cine și cum ajunge să scrie istoria artei? Ion Tugearu e unul dintre cei mai mari dansatori și coregrafi români, denumit „prințul baletului românesc”. A visat dintotdeauna ca cineva să facă un film despre el. Dar pe măsură ce lucrurile evoluează, îi este greu să accepte modul în care regizoarea abordează lucrurile. Treptat, pune la îndoială abilitatea Xandrei de a face acest film.

Furtuna

r. Alex Mirutziu | Durata 14’ 36"

Un film care se află la granița dintre fenomenul contemporan al teaser-elor și moștenirea stilului vizual al lui Germaine Dulac, punând accent pe libertatea absolută în imagini și analogii. Ritmul său alert contrastează cu elemente de camp nesofisticat, interpretări exagerate și reflecții asupra mortalității și singurătății. Textul și vocile din film reflectă o luptă pentru controlul asupra corpurilor și dorințelor, explorând teme precum permeabilitatea, natura tandră și maleabilă a fizicului masculin și satisfacția derivată din erodarea unor granițe specifice ale corpului.

Vakhtanguri

r. Valeriu Adimei | Durata 16’ 56"

Mindia și Joy se întâlnesc într-o noapte în Tbilisi și încep o relație la distanță, chiar dacă a fi queer este ceva periculos în Georgia. Cei doi visează la un loc mai sigur și încep o mică afacere cu haine vintage pentru a strânge bani. Curând, traiul în Georgia devine obositor, așa că sunt nevoiți să fugă în Belgia și să ceară azil.

A Dying Leaf Should Be Able to Carry the Weight of the World

r. Thea Lazăr | Durata 10’ 15"

A Dying Leaf Should Be Able to Carry the Weight of the World este o vizită la grădina botanică și la muzeul botanic din Cluj-Napoca, o călătorie în timp și spațiu, o descoperire a unor plante cu povești neștiute, a unor plante dispărute, a unor plante care ne pot spune la fel de multe despre trecut ca și despre viitor. Fosilele, ierbarele și ilustrațiile botanice sunt martorii trecutului, dovada evoluției și a schimbării dar și prezicători ai ceea ce va urma.

Film de deschidere: TWST – Things We Said Today

r. Andrei Ujică | Durata 86’

O capsulă de timp a weekendului 13-15 august 1965, la New York, încadrată de sosirea trupei The Beatles în oraș şi de primul ei concert pe Shea Stadium și narată din perspectiva a doi adolescenţi.

Triton

r. Ana Lungu | Durata 85’

O voce feminină bântuie o privire masculină. Un documentar de arhivă despre trei bărbați care creează imagini în care apar femei, în România, de la cel de-Al Doilea Război Mondial până la Revoluție: un inginer care își filmează fiica, un profesor de muzică care își documentează familia și un aristocrat care înregistrează vara pe care o petrece cu soția în timpul războiului.

A Fidai Film

r. Kamal Aljafari | Durata 78’

În vara anului 1982 armata israeliană a invadat Beirutul. A jefuit atunci Centrul Palestinian de Cercetare și a luat ca pradă întreaga sa arhivă. Arhiva conținea documente istorice referitoare la Palestin, printre care o colecție de imagini fotografice și imagini în mișcare. Plecând de la această premisă, A Fidai Film explorează memoria vizuală a acestui act de jefuire și re-apropiază imaginile care se află acum în mâinile arhivelor israeliene.

Opt ilustrate din lumea ideală

r. Radu Jude, Christian Ferencz-Flatz | Durata 71’

Opt ilustrate din lumea ideală este un documentar de found-footage, compus în întregime din fragmente de reclame care au marcat istoria publicității românești post-decembriste. Filmul explorează natura condiției umane în contextul tranziției economice, abordând tematici precum dragostea, moartea, fragilitatea corpului uman, dar și trecerea de la un sistem economic socialist la unul capitalist. Structura episodică a filmului este împărțită în opt capitole, fiecare dintre acestea concentrându-se asupra unui aspect specific al acestei lumi ideale imaginate prin lentila publicității comerciale. Un film între poezie găsită și o enciclopedie ieșită din uz, între artă trash și summa theologiae.

Film de închidere: It’s Not Me

r. Leos Carax | Durata 41’

Pentru o expoziție care în final n-a mai avut loc, Centrul Pompidou i-a cerut cineastului să răspundă, în imagini la următoarea întrebare: „Unde te afli acum, Leos Carax? Acesta încearcă un răspund – dar găsește numai întrebări. Despre sine și despre lumea „sa”: Nu știu, dar dacă aș ști, aș răspunde cum că…

Asfalt

r. Bogdan Georgian Alexandru | Durata 6’

Un fost muncitor în construcții povestește meticulos procesul laborios de asfaltare a drumurilor. Filmat pe Super 8mm, filmul reflectă originile drumurilor pe care le parcurgem zilnic. O amintire vagă a zilelor toride când o întindere se transformă într-o arteră vitală, în timp ce aerul vibrează turbulent.

Eat the Night

r. Caroline Poggi & Jonathan Vinel | Durata 105'

Pe Pablo, un mic traficant de droguri, și sora sa adolescentă, Apolline, îi unește o legătură indestructibilă ce constă în obsesia lor comună pentru Darknoon, un joc video online. Atunci când Pablo se îndrăgostește de misteriosul Night și e atras în vârtejul relației, el își abandonează sora și o lasă să se descurce singură cu iminenta închidere a paradisului lor digital. Pe măsură ce alegerile nesăbuite ale lui Pablo provoacă furia unei periculoase bande rivale, sfârșitul vieții lor virtuale se apropie, dându-le peste cap realitatea...

Cu Li Never Cries

r. Phạm Ngọc Lân | Durata 92'

O femeie încearcă să se agațe de legăturile din ce în ce mai slabe cu trecutul său după ce moștenește de la soțul său de mult înstrăinat un cu li (un loris lent pigmeu); în tot acest timp, nepoata ei se pregătește de căsătorie, iar tânărul cuplu se gândește la incertul lor viitor împreună. Prezentul și ecourile complexe ale istoriei Vietnamului se întrepătrund cu o perspectivă contemplativă și plină de poezie.

Malqueridas

r. Tana Gilbert | Durata 75'

Sunt femei. Sunt mame. Sunt deținute care execută pedepse lungi într-o închisoare din Chile. Copiii lor cresc departe de ele, dar le rămân tot timpul în suflet. În închisoare, afecțiunea o găsesc în partenere care le împărtășesc situația. Malqueridas construiește poveștile acestor femei cu ajutorul imaginilor surprinse cu telefoanele lor mobile în interiorul închisorii, recuperând astfel memoria colectivă a unei comunități uitate.

bluish

r. Lilith Kraxner și Milena Czernovsky | Durata 83’

Errol și Sasha, două personaje oareșcum dezorientate în jur de peste 20 de ani, rătăcesc printre zilele mohorâte de iarnă ale unui oraș. Privind blând la fragmentele vieții lor de zi cu zi, oamenii, poveștile, locurile și realitățile încep să se confunde și să se întrepătrundă. bluish descrie o stare fragilă a ființei, o condiție sau, mai degrabă, o atmosferă a ambiguității și a dorinței.

When the Phone Rang

r. Iva Radivojević | Durata 73'

Reconstituirea intimă a unui important apel telefonic devine în When the Phone Rang baza pentru o cercetare a ideei de dislocare și a naturii rememorării. În mintea protagonistei de 11 ani, acest apel telefonic îi șterge întreaga țară, istorie și identitate și își ascunde existența în cărți, filme și amintiri ale celor născuți înainte de 1995.

Maia – Portret cu mâini

r. Alexandra Gulea | Durata 90'

Maia (Alexandra Gulea) s-a născut în sânul unei populații seminomade în timpul unei campanii de epurare etnică. Regizoarea, nepoata ei, care îi poartă numele, realizează o reconstituire vizuală plină de viață a călătoriei Maiei prin secolul al XX-lea. Istoria sa personală și Istoria cu I mare ajung să se confunde una cu cealaltă.

Fire of Wind

r. Marta Mateus | Durata 72'

Via a dat roade și e timpul recoltei. Soraia, o tânără fetiță, se taie. Sângele se amestecă cu vinul. Un taur negru umblă liber. Sus, printre stejari, timpul se dilată. O comunitate se refugiază acolo -- împart pâinea și vinul, amintirile și visele, aceeași istorie a unui peisaj. Începe o noapte lungă, în care natura vorbește și ea. Vântul ca de foc, purtător de caniculă, arde.

Meniu