Identitatea – una dintre marile teme (sexuale, naționale, etnice, culturale, sociale, politice ș.a.m.d.) ale erei noastre. Este o temă atât de prezentă în discursul de masă contemporan încât adesea poate părea copleșitoare, mai ales dat fiind felul în care extrema dreaptă instrumentează înțelegerile sale cele mai esențialiste și reducționiste – dar și o temă care, într-un oarecare sens, pare atât de răs-discutată încât îți vine greu să-ți imaginezi un nou unghi de-a o aborda. Cum putem, atunci, revitaliza o astfel de temă, care continuă să genereze controversă și polarizare? Începând, poate, cu o examinare a ideii sinelului – de la mitul individualist, hiper-capitalist al „the self-made man”, până teoria lui Andrew Spira, al cărui termen de „invention of the self” a inspirat titlul acestui program de patru filme, care examinează cum anume arta și cultura influențează percepția sinelui și formarea identității. INVENTION OF THE SELF propune o analiză a felului în care identitatea este transformată de stimulii din jurul nostru, dar și mediul ambient. Fie că vorbim de forțe macro, explorate cu dibăcie de Basim Magdy în simfonia THE BIRDS CHOOSE THE CARDS și de duo-ul Poggi-Vinel în HOW ARE YOU?, fie că privim lucrurile mai îndeaproape, de pildă, dacă ne uităm la reacțiile corpurilor noastre în raport cu ceea ce se întâmplă în lume, așa cum o face Fırat Yücel în HAPPINESS, sau la felul în care viețile noastre ajung să fie influențate de tot soiul de circumstanțe și coincidențe, așa cum vedem în autobiografia celui mai mare cineast experimental britanic în viață, BEING JOHN SMITH. (Flavia Dima)