Memory Palaces

Punând în discuție forțele ideologice care modelează imagistica puterii specifică pentru diferite perioade istorice și regimuri politice prin asocieri dialectice între arhive publice și private, filmele incluse în acest program împletesc mituri și folclor, amintiri personale și fapte istorice și celebrează puterea memoriei ca instrument de rezistență politică, reflectând în același timp asupra utilizării reacționare a politicilor memoriei. WHO WAS HERE? folosește inteligența artificială și arhivele familiale pentru a umple golurile din istoria personală, speculând temerile spectatorilor legate de avansul fulminant al noilor tehnologii și arătând totodată că modul speculativ prin care motoarele de inteligență artificială decodează imagini nu este neapărat un pericol, ci un mecanism inerent al procesului de rememorare. În KOKI, CIAO, un cacadu cu creastă galbenă – odată animalul de companie al lui Tito și acum o relicvă singuratică a grădinii zoologice – întruchipează nostalgia iugoslavă. Prins într-o într-un joc al imitației compulsive, Koki devine o metaforă vie a unui trecut epic redus de prezent la o serie de sloganuri goale și lipsite de sens. SLET 1988 re-asamblează imagini de arhivă ale uneia dintre ultimele reprezentații de masă din Iugoslavia printr-o lentilă auto-ficțională care dezvăluie primele fracturi ale unui stat pe cale de prăbușire. J-N-N suprapune amintiri și fapte într-un portret caleidoscopic al Irakului și al teritoriilor sale, evocând mituri antice și zvonuri moderne pentru a pune sub semnul întrebării urmele lăsate de conflicte. În cele din urmă, AL BASATEEN îmbină mărturii și arhive personale ale vieții din cartierul – acum distrus – Basateen al-Razi din Damasc, precum și imagini de propagandă ale regimului pe care le reaproprie, reconstruind astfel în plan cinematografic ceea ce a fost șters și dovedind că însăși rememorarea poate fi un act de rezistență. Asemeni acelor palate ale memoriei utilizate în practicile mnemonice, aceste filme folosesc rămășițe ale unor spații, imagini și simboluri pentru a evoca lumi trecute, a căror amintire trăiește mai departe prin cei care le-au locuit. (Oana Ghera)

Al Basateen

Antoine Chapon | Durata 25'

În 2015, în Damasc, cartierul Basateen al-Razi și livezile sale au fost rase din temelii ca pedeapsă pentru revolta populației împotriva regimului. După ce au pierdut totul, doi foști locuitori își amintesc de cartierul lor.

Who Was Here?

Evi Stamou | Durata 26'

Pentru a completa lacunele și neconcordanțele din biografia tatălui său, regizoarea Evi Stamou începe o corespondență cu un program de inteligență artificială. Din acest schimb conspirativ și adesea impertinent ies la iveală povești posibile și probabile, care conturează portretul unui tânăr visător, într-o perioadă în care junta militară greacă câștiga putere.

Slet 1988

Maria Popivoda | Durata 22'

Dansatoarea Sonja Vukićević, în vârstă de 74 de ani, se mișcă prin spații socialist moderniste, corpul său evocând ultima reprezentație de masă din Iugoslavia. Împletit cu jurnalul unei adolescente din anul 1988, filmul urmărește trecerea de la colectivismul socialist la un naționalism în ascensiune.

Koki, Ciao

Quenton Miller | Durata 11'

Co-scris și narat de către Koki, papagalul vorbitor în vârstă de 67 de ani al fostului lider iugoslav Tito, KOKI, CIAO prezintă înregistrări realizate cu pasărea pe parcursul a patru ani și imagini inedite din arhivele statului, printre care relatări despre vizitele de stat ale lui Nikita Hrușciov, Sukarno, Gandhi și ale soților Ceaușescu, precum și ale unor celebrități ca Sophia Loren și Carlo Ponti.

J-N-N

Ginan Seidl | Durata 19'

J-N-N se bazează pe conversațiile de familie ale artistei din timpul unei călătorii în Irak, precum și pe cercetări intensive despre Djinni, entitățile efemere care sunt profund împletite în cultura țării. Într-o călătorie vizuală și fragmentară prin deșertul Irakului, de la Ur via Babilon până la saloane izolate din Bagdad, filmul pune sub semnul întrebării o cultură și o societate sfâșiate de războaie curente, războaie civile, represiune și terorism.

Meniu