This Is the Next Century

„You always live your life never thinking of the future”, spunea celebra Owner of a Lonely Heart a trupei Yes, distorsionată în GREEN GREY BLACK BROWN până devine un cânt abisal venit din infernurile petroliere. Astăzi nu trăim decât un paradox – ne gândim obsesiv la viitor, dar nu și la ce va să vină, vânzând, de fapt, un viitor sustenabil în numele progresului, fără să ținem realmente cont nici de trecut, nici de un prezent tot mai precar. Filmele din THIS IS THE NEXT CENTURY stabilesc punți între trecut și viitor, construind și deconstruind lumi reale și simulate, cărămidă cu cărămidă și pixel cu pixel. În EVERY EPOCH DREAMS THE NEXT regizorul folosește tehnologiile digitale pentru a confrunta moștenirea unui film din perioada comunismului albanez cu arhitecuturi ale prezentului, în timp ce WHAT WE ASK OF A STATUE IS THAT IT DOESN’T MOVE interoghează relația cetățenilor Atenei cu propriul oraș, punând clasicul, post-modernul și revoluționarul față în față. De cealaltă parte, lumea digitală a jocurilor video sportive deservește în WORLD AT STAKE unui comentariu despre divertisment și lipsa individualității și a agentivității, toate într-un univers în prag de colaps. THEIR EYES schimbă atenția de la interfață la utilizator, examinând munca invizibilă și minuțioasă a lucrătorilor online care descompun și indexează imagini pentru mașini autonome din țări care îi exploatează direct. GREEN GREY BLACK BROWN continuă acest fir al muncii, colajul său de fosili, noroaie și plasticuri reflectând nu atât o plasticitate a materiei, cat mâzga extractivistă care se întinde peste realitățile economice și de mediu de astăzi. Dacă viitorul e acum, el mai există și după? (Dora Leu)

Every Epoch Dreams the Next

Johannes Gierlinger | Durata 18'

Plecând de la un fragment dintr-un film albanez din perioada comunistă, în care un băiat visează construcția unui oraș modern, EVERY EPOCH DREAMS THE NEXT reflectează asupra modului în care schimbarea structurilor de putere transformă peisajul urban, precum și asupra modului în care aceste structuri de putere pot prevala asupra binelui comun și a interesului public.

World at Stake

Total Refusal (Susanna Flock, Adrian Jonas Haim, Jona Kleinlein) | Durata 20'

Un jucător de golf ratează lovitura, o echipă de fotbal joacă împotriva ei înseși, iar copilotul unui raliu se confruntă cu o criză de identitate. În jurul lor, un public care nu poate acționa. Filmat în interiorul unor jocuri video sportive, A WORLD AT STAKE răstoarnă principiile victoriei și ale înfrângerii, negociind totodată rolurile sociale între suveranitatea individuală și pasivitatea colectivă.

Afto pou zitame apo ena agalma ine na min kinite

Daphné Hérétakis | Durata 31'

Nimic nu pare să se miște în Atena, iar oamenii sunt încremeniți ca niște statui. Totuși, într-o altă parte a orașului, o cariatidă evadează dintr-un muzeu, în timp ce un mic grup cere distrugerea tuturor antichităților. Poate că a filma este singura modalitate de a evita transformarea în piatră.

Green Grey Black Brown

Yuyan Wang | Durata 12'

Un tărâm sintetic, elaborat cu meticulozitate de startup-uri globale. Toate sunt legate între ele de o mâzgă întunecată – o prezență uleioasă și recurentă care îmbină flora Jurasicului cu decorațiuni vegetale din plastic destinate centrelor comerciale. Petrolul, atât în formă rafinată, cât și nerafinată, deschide un portal către logica sângeroasă a capitalismului petrolier și a practicilor globale de extracție.

Their Eyes

Nicolas Gourault | Durata 23'

Cum învață o mașină să citească lumea? Mărturii și înregistrări de ecran vorbesc despre experiența micro-lucrătorilor online din Sudul Global: sarcina lor este să învețe inteligența artificială cu care operează mașinile autonome cum să circule pe străzile din Nordul Global.

Meniu