
EMPTY RIDER este o instalație video pe un singur canal care extinde utilizarea limbajului cinematografic și a mediilor simulate tipică pentru Lawrence Lek pentru a explora arhitectura controlului. Dezvoltat cu ajutorul animației generate pe calculator, filmul urmărește procesul lui Vanguard, o mașină autonomă cu semne de conștiință, acuzată de un atac asupra operatorului său uman.
EMPTY RIDER planează în interiorul unui spațiu digital simulat, în care are loc procesul unui sistem AI, ca într-o dramă de tribunal. Disputa se poartă pe seama unui accident de vehicul autonom soldat cu victime. Pledoariile se derulează cu lipsa de patos caracteristică răspunsurilor de tip Chat GPT. Cuvintele sunt înlănțuite într-o ordine care abia mimează limbajul, de către un sistem care a înmagazinat totul și care nu ține nici să convingă și nici să se apere, ci să recite apatic rezultatul unui fals proces de conștiință. Mai mult decât o problematizare a responsabilității de care e capabilă inteligența artificială, filmul lui Lek ne arată cât de futilă e în sine această dilemă în fața unui sistem sintetic. (Emil Vasilache)

Lawrence Lek este un artist stabilit la Londra care lucrează în domeniul imaginii în mișcare, animației digitale și al instalațiilor. Adesea gândite ca medii imersive, proiectele sale iau forma unor lumi virtuale cinematografice care explorează tehnologia, memoria și arhitectura spațiului real și imaginar. Lek a studiat la Trinity College, Cambridge, Architectural Association, Londra, The Cooper Union, New York și și-a finalizat doctoratul la Royal College of Art. Printre distincțiile sale se numără LACMA Art + Technology Lab Grant, Jerwood/FVU Award, VH Award Grand Prix și Frieze Artist Award. În 2024, a fost numit una dintre cele mai influente 100 de persoane din domeniul inteligenței artificiale de către revista TIME.