Și eu fac parte din cele trei întorsături

r. Monica Maria Moraru
România / Canada
15'

aBazându-se pe istorii orale și fragmentare, ȘI EU FAC PARTE DIN CELE TREI ÎNTORSĂTURI urmărește efectele unui cutremur devastator în București și ale unei inundații concomitente cauzată de acesta într-un mic oraș din Buzău, într-o perioadă de urbanizare naționalistă din timpul României comuniste. În capitală, distrugerea a fost instrumentată de guvernul autoritar ca o oportunitate prin care să continue demolarea unor mari zone din oraș, invocând cutremurul ca pe o forță mitologică cât să poată înlocui strategic ruinele cu noi proiecte de locuințe după model sovietic.

Într-un orășel din apropierea Buzăului, o femeie spune o poveste pe care o știe prea bine, cu iz de pildă – sau de banc. Acum 50 de ani, și-a vândut vaca ca să își cumpere o canapea, pe care până la urmă au luat-o apele la inundație. Mizanscenată de cineastă într-o serie de geometrii domestice – curci mergând în șir indian, privirile curioasele ale bibelourilor, mușcatele aliniate la soare –, povestea femeii, familiei, a acestei lumi (încă) mici, detaliată și bine ținută sub control, este confruntată cu peisajele indistincte ale unei inundații recente și cu materiale de arhivă despre potopurile șaptezeciste, devastatorul cutremur din 1977 și distrugerea sistematică a patrimoniului urban de pe timpul comunismului târziu. ȘI EU FAC PARTE DIN CELE TREI ÎNTORSĂTURI articulează, astfel, un discurs grav în ton și jucăuș în formă despre natura și cultura din spatele ideii de tabula rasa. (Călin Boto)

Program

Sâmbătă, 27 Septembrie, 18:00

Cinemateca Eforie
Bilete & Abonamente

Premii și festivaluri

Monica Maria Moraru

Monica Maria Moraru este o artistă vizuală și regizoare ale cărei lucrări caută rezonanțe senzoriale și cinematografice într-un mozaic de istorii temporale, relaționale și politice. Bazându-se în egală măsură pe mitologii personale, istorii orale și reimaginări narative, practica sa culminează cu sculpturi, artă video, imagini în mișcare și instalații sonore, probând considerațiile politice ale producerii de imagini prin intermediul unor legături materiale și poetice. Lucrările sale au fost prezentate în numeroase expoziții, printre care Centre CLARK D’art et Diffusions (Montreal), Rupert (Vilnius), Bunker 2 (Toronto), Trinity Square Video (Toronto), și proiectate în contexte internaționale precum European Media Arts Festival (Osnabrück), Rencontres Internationales Paris/Berlin, Diffusions (Toronto), Stuttgart Filmwinter, sau London Shorts Film Festival, printre altele.

  • Fișa tehnică
  • SOUND DESIGN: Scott Harwood
  • MONTAJ DIALOG: Zakhar Semirkhanov
  • OPERATOR DRONĂ: István Szakáts
  • COORDONATOR DE PRODUCȚIE: Andra Samoila

Screens

Competiția Națională de Scurtmetraj

Toate filmele →

Asamblaj cu bunica și bunicul

r. Alma Buhagiar | Durata 7'

Bunicii regizoarei, împreună de peste 60 de ani, rememorează (și remontează) fragmente din viața lor comună. Filmul, menit inițial să opereze ca parte dintr-o video instalație, surprinde un recul spre un trecut nonlinear, urmărind totodată modul în care texturile și materialitatea imaginilor se pot înscrie în ecranul de cinema.

Iadul alb

r. Laura Săvuțiu | Durata 7'

IADUL ALB explorează disonanța dintre tonul alarmist al știrilor despre ninsoare și peisajele idilice care le însoțesc, cu dorința de a documenta regia, limbajul și coregrafia mediatică românească.

Hélène F. O alegorie (post)minieră

r. Larisa Crunțeanu, Sonja Hornung | Durata 20'

HÉLÈNE F. O ALEGORIE (POST)MINIERĂ s-a născut dintr-o confruntare cu mai multe spații afectate de exploatarea de suprafață din România, Germania și Serbia. O voce fără de trup bântuie construcția peisajului înțeleasă în termeni de producție, atrăgând atenția asupra feminizării acestuia ca un mijloc de exploatare la scară largă în epoca așa-numitului capitalism „verde”.

În capul meu

r. Irina Tempea | Durata 6'

În IN MY HEAD, regizoarea reflectează asupra sclerozei multiple de care suferă, privind-o din unghiul propriilor imagini de RMN și schițând, în tot acest timp, mișcarea vieții care persistă în ciuda bolii.

Our Sea

r. Alle Dicu | Durata 20'

Într-o lume fără oceane, Linda descoperă o companie misterioasă care oferă experiențe imersive ce implică marea.

Trăiam încet pe timp de pace

r. Kristina Jacot | Durata 8'

Ritualuri tăcute ale vieții de zi cu zi, amintirile pâlpâie printre urme grăunțoase… timpul se strecoară pe nesimțite. Pacea, uneori, nu e decât absența războiului.

Light that Never Quite Returns the Same

r. Andreea Borțun | Durata 24'

Lumina intră în dialog cu elemente naturale, unele de-o vârstă cu falansterele pe urmele cărora pleacă autoarea. Ea narează confesiuni ale spațiilor și oamenilor care le-au locuit, chestionează și dă voce celor din spatele acestor istorii de utopie socială.

Du-mă la apă

r. Teona Galgoțiu | Durata 7'

Valsul Dunărea albastră aduce la suprafață amintiri fragmentate, dezvăluind istoria mai puțin cunoscută a Canalului Dunăre – Marea Neagră. Granițele dintre regizoare și actriță se estompează, limbile și straturile trecutului se amestecă.

Și eu fac parte din cele trei întorsături

r. Monica Maria Moraru | Durata 15'

Bazându-se pe istorii orale și fragmentare, ȘI EU FAC PARTE DIN CELE TREI ÎNTORSĂTURI urmărește efectele unui cutremur devastator în București și ale unei inundații concomitente cauzată de acesta într-un mic oraș din Buzău, într-o perioadă de urbanizare naționalistă din timpul României comuniste.

Fracti

r. Lavinia Petrache | Durata 6'

Oamenii își trăiesc rutina într-un sat care plutește în cer. Ce se întâmplă atunci când unul dintre ei ajunge să provoace sfârșitul lumii?

Oedipus Redux

r. Cosmin Nicolae | Durata 13'

În 1967, Pier Paolo Pasolini a călătorit în România, în căutarea unui decor primordial, arhaic pentru Oedipus Rex. Regizorul a plecat doar cu o colecție de muzică, care a fost folosită, aproape în întregime, drept coloană sonoră pentru filmul care a fost în cele din urmă turnat în Maroc. OEDIPUS REDUX este o prospecție speculativă a locațiilor care invită spectatorii să contempleze un „ce-ar fi dacă” al istoriei cinematografice.

Pietre și ale lor vechi povești șoptite

r. David Drăgan, Noah Kohlbrenner | Durata 26'

PIETRE ȘI ALE LOR VECHI POVEȘTI ȘOPTITE se desfășoară ca un dialog între poveștile străvechi din munții Transilvaniei și munții Valais, întrepătrunse de momente de mișcare contemporană. Prin prisma dansului, mediul înconjurător devine deopotrivă scenă și simbol, șoaptele unor povești uitate fiind gravate în țesătura pământului.

Meniu