Oedipus Redux

r. Cosmin Nicolae
România
13'

În 1967, Pier Paolo Pasolini a călătorit în România, în căutarea unui decor primordial, arhaic pentru Oedipus Rex. Deși era o țară în plină industrializare, România lăsa totuși să se întrezărească imagini ale lumii vechi și sălbatice pe care Pasolini dorea s-o înfățișeze. Regizorul a plecat doar cu o colecție de muzică, care a fost folosită, aproape în întregime, drept coloană sonoră pentru filmul care a fost în cele din urmă turnat în Maroc. OEDIPUS REDUX este o prospecție speculativă a locațiilor care invită spectatorii să contempleze un „ce-ar fi dacă” al istoriei cinematografice. O serie de vignete intercalate cu imagini din film constituie o invitație la o călătorie spectrală, un rit cinematografic de tranziție între un trecut nebulos, mitic și un prezent hiperreal.

Ce a căutat Pasolini în România, un peisaj arhaic pentru a filma Edipo Re, este tot atât de interesant precum ce a găsit în locul lui: o țară în plină revoluție, însă nu o revoluție politică, ci una industrială. Până la urmă a plecat doar cu niște viniluri, Antologia muzicii populare românești, care aveau să devină coloana sonoră a filmului său. Se pare că acel anistorism mistic pe care îl căuta nu se (mai) găsea în peisajul românesc, ci în vechea cultură română. Filmul lui Cosmin Nicolae se joacă cu această idee de scindare identitară, răspunzând citatelor pasoliniene și secvențelor din Edipo Re cu câteva cadre foarte frumoase din Dobrogea, întocmai peisaje arhaice și anistorice, uneori deturnate de o măreață fabrică abandonată, o cameră de filmat, o turbină eoliană ș.a. Ce căuta Pasolini nu a existat niciodată, și totuși se afla fix sub ochii lui. (Călin Boto)

Program

Sâmbătă, 27 Septembrie, 20:30

Cinemateca Eforie
Bilete & Abonamente

Cosmin Nicolae

Cosmin Nicolae este regizor și muzician care lucrează cu film, sunet și text cu predilecție pentru teme legate de teritoriu, memorie și tranziție. În calitate de regizor, se află în prezent în faza de pre-producție a lungmetrajului său de debut, Corp Teritoriu, cu sprijinul CNC. După Berliminal, eseu video comisionat de Scena 9, al doilea său scurtmetraj, Cherry Master va avea premiera în 2025. Tranziția sa către cinema vine după mai bine de 15 ani în care a lansat înregistrări și a susținut turnee la nivel mondial ca producător de muzică electronică. Proiectele sale recente includ muzică pentru piese de teatru precum Oedipus Rex (2022) și Oedipus at Colonus (2025) la Teatro Greco di Siracusa (regia Robert Carsen) și compoziții pentru dans contemporan, precum Oh Captain de Johnny McMillan pentru Staatsballett Berlin. Muzica sa a fost comandată de BMW, GAP x Balenciaga și a apărut în Anhell69 de Theo Montoya și Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii de Radu Jude.

  • Fișa tehnică
  • REGIA: Cosmin Nicolae
  • DOP: Dragoș Hanciu
  • VOICE OVER: Dario Battaglia

Screens

Competiția Națională de Scurtmetraj

Toate filmele →

Asamblaj cu bunica și bunicul

r. Alma Buhagiar | Durata 7'

Bunicii regizoarei, împreună de peste 60 de ani, rememorează (și remontează) fragmente din viața lor comună. Filmul, menit inițial să opereze ca parte dintr-o video instalație, surprinde un recul spre un trecut nonlinear, urmărind totodată modul în care texturile și materialitatea imaginilor se pot înscrie în ecranul de cinema.

Iadul alb

r. Laura Săvuțiu | Durata 7'

IADUL ALB explorează disonanța dintre tonul alarmist al știrilor despre ninsoare și peisajele idilice care le însoțesc, cu dorința de a documenta regia, limbajul și coregrafia mediatică românească.

Hélène F. O alegorie (post)minieră

r. Larisa Crunțeanu, Sonja Hornung | Durata 20'

HÉLÈNE F. O ALEGORIE (POST)MINIERĂ s-a născut dintr-o confruntare cu mai multe spații afectate de exploatarea de suprafață din România, Germania și Serbia. O voce fără de trup bântuie construcția peisajului înțeleasă în termeni de producție, atrăgând atenția asupra feminizării acestuia ca un mijloc de exploatare la scară largă în epoca așa-numitului capitalism „verde”.

În capul meu

r. Irina Tempea | Durata 6'

În IN MY HEAD, regizoarea reflectează asupra sclerozei multiple de care suferă, privind-o din unghiul propriilor imagini de RMN și schițând, în tot acest timp, mișcarea vieții care persistă în ciuda bolii.

Our Sea

r. Alle Dicu | Durata 20'

Într-o lume fără oceane, Linda descoperă o companie misterioasă care oferă experiențe imersive ce implică marea.

Trăiam încet pe timp de pace

r. Kristina Jacot | Durata 8'

Ritualuri tăcute ale vieții de zi cu zi, amintirile pâlpâie printre urme grăunțoase… timpul se strecoară pe nesimțite. Pacea, uneori, nu e decât absența războiului.

Light that Never Quite Returns the Same

r. Andreea Borțun | Durata 24'

Lumina intră în dialog cu elemente naturale, unele de-o vârstă cu falansterele pe urmele cărora pleacă autoarea. Ea narează confesiuni ale spațiilor și oamenilor care le-au locuit, chestionează și dă voce celor din spatele acestor istorii de utopie socială.

Du-mă la apă

r. Teona Galgoțiu | Durata 7'

Valsul Dunărea albastră aduce la suprafață amintiri fragmentate, dezvăluind istoria mai puțin cunoscută a Canalului Dunăre – Marea Neagră. Granițele dintre regizoare și actriță se estompează, limbile și straturile trecutului se amestecă.

Și eu fac parte din cele trei întorsături

r. Monica Maria Moraru | Durata 15'

Bazându-se pe istorii orale și fragmentare, ȘI EU FAC PARTE DIN CELE TREI ÎNTORSĂTURI urmărește efectele unui cutremur devastator în București și ale unei inundații concomitente cauzată de acesta într-un mic oraș din Buzău, într-o perioadă de urbanizare naționalistă din timpul României comuniste.

Fracti

r. Lavinia Petrache | Durata 6'

Oamenii își trăiesc rutina într-un sat care plutește în cer. Ce se întâmplă atunci când unul dintre ei ajunge să provoace sfârșitul lumii?

Oedipus Redux

r. Cosmin Nicolae | Durata 13'

În 1967, Pier Paolo Pasolini a călătorit în România, în căutarea unui decor primordial, arhaic pentru Oedipus Rex. Regizorul a plecat doar cu o colecție de muzică, care a fost folosită, aproape în întregime, drept coloană sonoră pentru filmul care a fost în cele din urmă turnat în Maroc. OEDIPUS REDUX este o prospecție speculativă a locațiilor care invită spectatorii să contempleze un „ce-ar fi dacă” al istoriei cinematografice.

Pietre și ale lor vechi povești șoptite

r. David Drăgan, Noah Kohlbrenner | Durata 26'

PIETRE ȘI ALE LOR VECHI POVEȘTI ȘOPTITE se desfășoară ca un dialog între poveștile străvechi din munții Transilvaniei și munții Valais, întrepătrunse de momente de mișcare contemporană. Prin prisma dansului, mediul înconjurător devine deopotrivă scenă și simbol, șoaptele unor povești uitate fiind gravate în țesătura pământului.

Meniu