
În 1967, Pier Paolo Pasolini a călătorit în România, în căutarea unui decor primordial, arhaic pentru Oedipus Rex. Deși era o țară în plină industrializare, România lăsa totuși să se întrezărească imagini ale lumii vechi și sălbatice pe care Pasolini dorea s-o înfățișeze. Regizorul a plecat doar cu o colecție de muzică, care a fost folosită, aproape în întregime, drept coloană sonoră pentru filmul care a fost în cele din urmă turnat în Maroc. OEDIPUS REDUX este o prospecție speculativă a locațiilor care invită spectatorii să contempleze un „ce-ar fi dacă” al istoriei cinematografice. O serie de vignete intercalate cu imagini din film constituie o invitație la o călătorie spectrală, un rit cinematografic de tranziție între un trecut nebulos, mitic și un prezent hiperreal.
Ce a căutat Pasolini în România, un peisaj arhaic pentru a filma Edipo Re, este tot atât de interesant precum ce a găsit în locul lui: o țară în plină revoluție, însă nu o revoluție politică, ci una industrială. Până la urmă a plecat doar cu niște viniluri, Antologia muzicii populare românești, care aveau să devină coloana sonoră a filmului său. Se pare că acel anistorism mistic pe care îl căuta nu se (mai) găsea în peisajul românesc, ci în vechea cultură română. Filmul lui Cosmin Nicolae se joacă cu această idee de scindare identitară, răspunzând citatelor pasoliniene și secvențelor din Edipo Re cu câteva cadre foarte frumoase din Dobrogea, întocmai peisaje arhaice și anistorice, uneori deturnate de o măreață fabrică abandonată, o cameră de filmat, o turbină eoliană ș.a. Ce căuta Pasolini nu a existat niciodată, și totuși se afla fix sub ochii lui. (Călin Boto)

Cosmin Nicolae este regizor și muzician care lucrează cu film, sunet și text cu predilecție pentru teme legate de teritoriu, memorie și tranziție. În calitate de regizor, se află în prezent în faza de pre-producție a lungmetrajului său de debut, Corp Teritoriu, cu sprijinul CNC. După Berliminal, eseu video comisionat de Scena 9, al doilea său scurtmetraj, Cherry Master va avea premiera în 2025. Tranziția sa către cinema vine după mai bine de 15 ani în care a lansat înregistrări și a susținut turnee la nivel mondial ca producător de muzică electronică. Proiectele sale recente includ muzică pentru piese de teatru precum Oedipus Rex (2022) și Oedipus at Colonus (2025) la Teatro Greco di Siracusa (regia Robert Carsen) și compoziții pentru dans contemporan, precum Oh Captain de Johnny McMillan pentru Staatsballett Berlin. Muzica sa a fost comandată de BMW, GAP x Balenciaga și a apărut în Anhell69 de Theo Montoya și Nu aștepta prea mult de la sfârșitul lumii de Radu Jude.