Pietre și ale lor vechi povești șoptite

r. David Drăgan, Noah Kohlbrenner
Elveția / România
26'

PIETRE ȘI ALE LOR VECHI POVEȘTI ȘOPTITE se desfășoară ca un dialog între poveștile străvechi din munții Transilvaniei și din munții Valais, întrepătrunse de momente de mișcare contemporană. Explorat prin prisma dansului, mediul înconjurător devine deopotrivă scenă și simbol, șoaptele unor povești uitate fiind gravate în țesătura pământului. Cu o privire calmă și atentă, filmul invită la o reflecție asupra efemerului și durabilului, trecutului și prezentului, mitului și memoriei.

Nimic mai firesc pentru filmul lui David Drăgan și Noah Kohlbrenne decât conexiunile pe care aceștia le fac între gândirea magică, irațională a vieții, supusă misticului şi naturii, și coregrafie, mișcarea organizată care, înainte de a putea produce plăcere estetică, produce cunoaştere spaţială. Ei bine, pentru PIETRE ȘI ALE LOR VECHI POVEȘTI ȘOPTITE, omul, corpul uman, este o unitate de măsură infimă, atât vizual, în raport cu vastitatea peisajelor montane din Transilvania și Valais pe care camera le privește cu adorație și totodată spaimă, cât și în superstițiile povestite de diverși intervievați despre neputință în fața neînțelesului. Un frumos memento despre cum omul nu trebuie să fie măsura lumii, ci să ia măsura lumii. (Călin Boto)

Program

Sâmbătă, 27 Septembrie, 14:00

Cinemateca Eforie
Bilete & Abonamente

Premii și festivaluri

Noah Kohlbrenner

Născut la Berna, Noah Kohlbrenner a studiat arte frumoase la Universitatea de Arte din Zurich, formându-se înainte ca designer grafic. Opera sa explorează subiecte ca legendele din Valais, rădăcinile de familie și schimbările de mediu. Scurtmetrajul său Pietre și ale lor vechi povești șoptite este debutul său regizoral.

David Drăgan

Născutx în România la Sibiu, David Drăgan trăiește și lucrează în Zurich, Elveția. A studiat dansul contemporan (2020–21) și artele frumoase (2021–24) la Universitatea de Arte din Zurich. Lucrează ca coregrafx și regizorx de mișcare pentru film și teatru.

  • Fișa tehnică
  • REGIA, SCENARIU, PRODUCȚIA: David Drăgan & Noah Kohlbrenner
  • MONTAJ: Simona Volpe
  • DOP: Jelin Nichele
  • SUNET & SOUND DESIGN: David Graudenz
  • COREGRAFIA: David Drăgan
  • COSTUME: Hannah Blaser, David Drăgan
  • GRAPHIC DESIGN: Noah Kohlbrenner
  • COLORIZARE: Jelin Nichele & Noah Kohlbrenner
  • MIXAJ / MASTER: Alessio Bertoldi
  • INTERPREȚI: Ilaria Rabagliati, Harumi Mumenthaler, Sebastien Kapps, Maren Sauer, Joel Leupi, Irina Danescu, Raluca Cristea, Andrei Nistor, Roxana Popa, Dorin Eremia

Screens

Competiția Națională de Scurtmetraj

Toate filmele →

Asamblaj cu bunica și bunicul

r. Alma Buhagiar | Durata 7'

Bunicii regizoarei, împreună de peste 60 de ani, rememorează (și remontează) fragmente din viața lor comună. Filmul, menit inițial să opereze ca parte dintr-o video instalație, surprinde un recul spre un trecut nonlinear, urmărind totodată modul în care texturile și materialitatea imaginilor se pot înscrie în ecranul de cinema.

Iadul alb

r. Laura Săvuțiu | Durata 7'

IADUL ALB explorează disonanța dintre tonul alarmist al știrilor despre ninsoare și peisajele idilice care le însoțesc, cu dorința de a documenta regia, limbajul și coregrafia mediatică românească.

Hélène F. O alegorie (post)minieră

r. Larisa Crunțeanu, Sonja Hornung | Durata 20'

HÉLÈNE F. O ALEGORIE (POST)MINIERĂ s-a născut dintr-o confruntare cu mai multe spații afectate de exploatarea de suprafață din România, Germania și Serbia. O voce fără de trup bântuie construcția peisajului înțeleasă în termeni de producție, atrăgând atenția asupra feminizării acestuia ca un mijloc de exploatare la scară largă în epoca așa-numitului capitalism „verde”.

În capul meu

r. Irina Tempea | Durata 6'

În IN MY HEAD, regizoarea reflectează asupra sclerozei multiple de care suferă, privind-o din unghiul propriilor imagini de RMN și schițând, în tot acest timp, mișcarea vieții care persistă în ciuda bolii.

Our Sea

r. Alle Dicu | Durata 20'

Într-o lume fără oceane, Linda descoperă o companie misterioasă care oferă experiențe imersive ce implică marea.

Trăiam încet pe timp de pace

r. Kristina Jacot | Durata 8'

Ritualuri tăcute ale vieții de zi cu zi, amintirile pâlpâie printre urme grăunțoase… timpul se strecoară pe nesimțite. Pacea, uneori, nu e decât absența războiului.

Light that Never Quite Returns the Same

r. Andreea Borțun | Durata 24'

Lumina intră în dialog cu elemente naturale, unele de-o vârstă cu falansterele pe urmele cărora pleacă autoarea. Ea narează confesiuni ale spațiilor și oamenilor care le-au locuit, chestionează și dă voce celor din spatele acestor istorii de utopie socială.

Du-mă la apă

r. Teona Galgoțiu | Durata 7'

Valsul Dunărea albastră aduce la suprafață amintiri fragmentate, dezvăluind istoria mai puțin cunoscută a Canalului Dunăre – Marea Neagră. Granițele dintre regizoare și actriță se estompează, limbile și straturile trecutului se amestecă.

Și eu fac parte din cele trei întorsături

r. Monica Maria Moraru | Durata 15'

Bazându-se pe istorii orale și fragmentare, ȘI EU FAC PARTE DIN CELE TREI ÎNTORSĂTURI urmărește efectele unui cutremur devastator în București și ale unei inundații concomitente cauzată de acesta într-un mic oraș din Buzău, într-o perioadă de urbanizare naționalistă din timpul României comuniste.

Fracti

r. Lavinia Petrache | Durata 6'

Oamenii își trăiesc rutina într-un sat care plutește în cer. Ce se întâmplă atunci când unul dintre ei ajunge să provoace sfârșitul lumii?

Oedipus Redux

r. Cosmin Nicolae | Durata 13'

În 1967, Pier Paolo Pasolini a călătorit în România, în căutarea unui decor primordial, arhaic pentru Oedipus Rex. Regizorul a plecat doar cu o colecție de muzică, care a fost folosită, aproape în întregime, drept coloană sonoră pentru filmul care a fost în cele din urmă turnat în Maroc. OEDIPUS REDUX este o prospecție speculativă a locațiilor care invită spectatorii să contempleze un „ce-ar fi dacă” al istoriei cinematografice.

Pietre și ale lor vechi povești șoptite

r. David Drăgan, Noah Kohlbrenner | Durata 26'

PIETRE ȘI ALE LOR VECHI POVEȘTI ȘOPTITE se desfășoară ca un dialog între poveștile străvechi din munții Transilvaniei și munții Valais, întrepătrunse de momente de mișcare contemporană. Prin prisma dansului, mediul înconjurător devine deopotrivă scenă și simbol, șoaptele unor povești uitate fiind gravate în țesătura pământului.

Meniu