Anul acesta ne bucurăm să prezentăm în cadrul competiției noastre naționale 13 scurtmetraje cum nu se poate mai diferite; ar fi cel puțin straniu să pretindem o estetică comună, „națională”, și nici nu ar fi de dorit una. Însă putem observa altele – de pildă, un interes tot mai scăzut pentru autoportretistică, pentru persoana I, la schimb cu un interes crescând pentru the bigger picture, istorie recentă (în special comunismul românesc) și idei sociale radicale. Senzația generală a filmelor este de neinţelegere şi angoasă: istorică, politică, ecologică, spirituală, emoţională, un sentiment de disconfort faţă de contemporaneitate. Adevărul este că a fost un an lung, mult prea lung... Și totuși niciodată nu am putut fi mai siguri de cinemaul experimental românesc ca acum – mai documentați în istoria lui, mai optimiști pentru viitorul lui, mai entuziasmați de prezent. Ca de obicei, competiția națională este mai ales a cineastelor (12/15), multe dintre ele deja cunoscute în selecțiile noastre. Știm prea bine că este foarte greu să faci film experimental oriunde, cu atât mai multe în România – nesurprinzător, majoritatea filmelor sunt, de fapt, (co-)producții străine: franceze, germane, canadiene, elvețiene ș.a. Și tocmai pentru că știm cât de greu este, ne bucurăm nespus să le susținem în repetate rânduri în ambițioasele lor cariere. Totodată, BIEFF este despre un nou cinema, iar uneori pentru un nou cinema este nevoie de oameni noi – anul acesta facem cunoștință cu astfel de cineaști, dintre care unii sunt proaspăt absolvenți de facultate, al căror nou cinema răspunde perfect chemării noastre. Vă invităm cu căldură să îi descoperim împreună! (Călin Boto)